Zonnewagen maakt stap naar gebruiksauto
'The first step to a utility car’, ofwel de eerste stap naar een gebruikswagen maakt de Nuna4. Deze wagen op zonne-energie die eind oktober deelneemt aan de World Solar Challenge in Australië, mag van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) de weg op. De RDW heeft de zonnewagen goedgekeurd en veilig bevonden om de openbare weg op te gaan.
Stefan Roest, captain van het Nuon Solar Team dat bestaat uit 11 studenten aan de TU Delft, ontving op 27 augustus het kenteken voor de Nuna4 uit de handen van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De veiligheidseisen voor de zonne-auto’s die aan de race deelnemen zijn scherper dan in voorafgaande jaren. Er moet bijvoorbeeld een rolbeugel in de zonnewagen worden geïntegreerd en de omringende structuur moet vier maal het gewicht van de zonnewagen kunnen dragen. Dit om de veiligheid van de bestuurder te vergroten.
Daarnaast spelen nieuwe reglementen voor de ‘Challenge’ klasse van de World Solar Challenge ook in op de stap naar een gebruikswagen. Normale voor- en achterverlichting zijn vereist, als ook een rechte zithoek voor de bestuurder. Dit gecombineerd met een verkleining van het maximaal oppervlak van 8 m² naar 6 m² zonnecellen zal de Nuna4 meer op een gebruiksauto laten lijken.
In de Nuna4 zijn ook andere verbeteringen aangebracht. Onder meer is geprobeerd het gewicht zo laag mogelijk te houden. Dit zorgt voor een lagere rolweerstand en minder slijtage aan de banden tijdens de race. Ook de luchtweerstand die de auto ondervindt, is door aërodynamische simulaties en optimalisaties zo laag mogelijk gehouden. De weerstand bepaalt de hoeveelheid energie die de zonnewagen verbruikt in belangrijke mate. Daarnaast bepaalt een strategisch optimalisatieprogramma op basis van de zonnestand, bewolking, parcours en het verbruik van de wagen, hoe hard de wagen het beste kan rijden. Het aanhouden van de optimale rijsnelheid zorgt voor een zuinig gebruik van de zonne-energie.
De race
De World Solar Challenge is een wedstrijd van 3010 km dwars door het Australische continent. De start is op 21 oktober 2007 in Darwin aan de noordkust. In vier dagen rijden de zonnewagens naar de finish in Adelaide aan de zuidkust. De race vindt elke dag precies plaats van 8.00 tot 17.00 uur. Op de plek waar een zonnewagen om 17.00 uur is, wordt gestopt en een kamp opgeslagen. De Nuna4 hoopt de successen van drie eerdere teams van de TU Delft te evenaren, die in 2001, 2003 en 2005 op de hoogste podiumplaats stonden. Ongeveer 40 teams uit de hele wereld nemen deel aan de race, variërend van hobbyisten en scholieren tot universiteitsteams. Naast energiebedrijf Nuon ondersteunt een flink aantal sponsors de Nederlandse ploeg. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat kende een subsidie toe.
Reactie plaatsen •