ZOEF-route Leiden-Den Haag in de steigers
Tussen Leiden en Den Haag komen twee nieuwe ZOEF-routes. ZOEF staat van zorgeloos, onbelemmerd eenvoudigweg fietsen. Deze nieuwe fietsroutes komen langs de snelweg A 44 en de spoorlijn tussen beide steden. Wellicht gaat dit voorjaar de eerste spa al in de grond.
De plannen voor de nieuwe routes zijn vergelijkbaar met het ZOEF-project tussen Delft-De Lier en Pijnacker. Infrastructurele maatregelen worden gecombineerd met gedragsbeïnvloeding en een servicegerichte benadering. En ook hier is het doel een overstap van auto naar fiets te bewerkstellingen.
De routes, langs de A44 en de spoorlijn, staan in het nieuwe fietsplan van de provincie Zuid-Holland pas voor 2012 gepland, maar het doel is de realisatie naar voren te schuiven. Frans Huurman projectleider namens de provincie Zuid-Holland: ‘Het is ook een Swingh-project (Samenwerken in Groot Haaglanden) en we gaan dit ook met de Swingh-aanpak benaderen, dat betekent dat we snel iets willen neerzetten.’ Consumentenorganisaties, als ANWB, Fietsersbond en Rover, zijn bij het project betrokken. Evenals verschillende overheden: de betrokken gemeenten, Rijkswaterstaat (als beheerder van het fietspad langs de A 44), het stadsgewest Haaglanden en de provincie Zuid-Holland. Inmiddels is duidelijk welke infrastructurele maatregelen allemaal nodig zijn, een pakket van ongeveer 6 miljoen euro. Deels worden bestaande fietspaden opgeknapt, deels komen er nieuwe. Huurman: ‘De route bestaat nu wel, maar het is geen attractieve route. Je stuitert over keien, voorrangsregelingen zijn niet gunstig en de bewegwijzering klopt niet. We gaan nu in principe overal een 3,5 meter breed vrijliggend fietspad aanleggen, conform de CROW-richtlijnen.’ Mogelijk wordt het eerste stukje bij Leidschendam-Voorburg dit voorjaar al aangelegd als daar aan de weg wordt gewerkt. Over de inhoud van het pakket ‘servicegerichte’ maatregelen wordt pas later gesproken.
De ZOEF-route van Delft- De Lier-Pijnacker is al weer een fase verder. Daar start in de komende maanden een aantal maatregelen op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Zo komt er een campagne gericht op werknemers en werkgevers, wordt er een mobiele fietsenmaker aangesteld, legt men de laatste hand aan betere bewegwijzering en er komen nog meer wachttijdvoorspellers. De ZOEF-projecten vertonen overeenkomst met de ‘Met de fiets minder file’-projecten (onderdeel van het Fileproof-programma van het ministerie van Verkeer en Waterstaat). Ook daarbij wordt gepoogd op een beperkt aantal trajecten met een mix van infrastructurele maatregelen en klantgerichte maatregelen mensen te verleiden over te stappen van auto naar fiets.
Reactie plaatsen •