Zo moeten Vlaamse ouders bewuster worden van veiligheid kind
Uit cijfers van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) blijkt, dat (groot)ouders hun (klein)kind lang niet altijd goed vastklikken in de autoriem of laten plaatsnemen in een speciaal kinderzitje. Terwijl dat de veiligheid van het kind in de auto significant verhoogd. Daarom lanceren de VSV en de Vlaamse mobiliteitsminister Ben Weyts op 14 augustus een bewustwordingscampagne.
Van 14 augustus tot 3 september wordt een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen gevoerd, waar een kind op de achterbank van de auto zit en veilig is vastgeklikt. Het affiche bestaat in drie varianten: één met mama, één met papa en één met oma. In de twee radiospotjes, die van 14 tot 27 augustus te beluisteren zijn, beloven Bekende Vlamingen Siska Schoeters en Guga Baul hun kinderen om hen veilig vast te klikken.
Belofte uitspreken
In zowel de affiche- als de radiocampagne wordt opgeroepen om naar de website BELOOFD.be te gaan en ook de belofte uit te spreken om kinderen veiliger in de auto te vervoeren. “Door ouders en grootouders aan te sporen om concreet de belofte uit te spreken, wordt de boodschap heel persoonlijk, wat de impact van de campagne vergroot”, zegt Werner De Dobbeleer (VSV).
Weinig kennis
Kinderen van 1,35 meter of korter moeten sinds 2006 vervoerd worden in een speciaal autozitje. In juni 2017 peilde de VSV het gebruik van kinderzitjes bij 500 ouders en grootouders en daaruit bleek dat slechts 1 op de 2 (50 procent) van de (groot)ouders stelselmatig bij elke rit controleert of het kind of kleinkind correct is vastgeklikt en 1 op de 3 (33 procent) geeft toe hun (klein)kind niet stelselmatig bij elke rit in een aangepast zitje te vervoeren.
Ook bleek 1 op de 3 (34 procent) de meerwaarde niet in te zien om een kinderzitje correct in de wagen te installeren, 1 op de 5 aan te geven dat je snel een fout maken bij het correct vastklikken (22 procent) of het controleren of een kind correct is beveiligd (21 procent). Ook de basisregels voor het correct vastklikken zijn minder goed bekend: 26 procent kent de basisregels voor kinderzitjes, 31 procent kent die van peuter- en kleuterzitjes.
Samenwerking
De campagnes loopt in samenwerking met DreamBaby, Ethias, Infano, Kind en Gezin, Orchestra en Test Aankoop. Samen met Ethias en Test Aankoop wordt een informatiefolder over kinderzitjes verspreid. De folder is verkrijgbaar in de kantoren van Kind en Gezin, bij de gemeentebesturen en op andere locaties waar vaak ouders van jonge kinderen komen. De folfer is ook te downloaden op veiligverkeer.be.
Uitbreiden
“Mettertijd zullen we het BELOOFD-concept ook uitbreiden naar andere verkeersveiligheidsthema’s zoals afleiding aan het stuur of overdreven snelheid. Het is onze bedoeling om BELOOFD te laten uitgroeien tot het koepelconcept voor alle Vlaamse verkeersveiligheidscampagnes”, vervolgt hij.
Reactie plaatsen •