Zo gebruik je kentekengegevens als onderzoeksbron
Om in de stad het in- en uitrijdend logistiek verkeer beter in beeld te krijgen, heeft mobiliteitsnetwerk Connekt in samenwerking met gemeente Amsterdam een stappenplan ontwikkeld om binnen de privacykaders geanonimiseerde voertuiggegevens te gebruiken voor binnenstedelijk onderzoek.
In het kader van de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek, heeft mobiliteitsnetwerk Connekt dit onderzoek verricht in opdracht van de Topsector Logistiek. Inzicht in binnenstedelijke logistiek is voor de Topsector Logistiek van belang om doelgericht verder te werken aan innovaties die goed zijn voor Nederland en voor de positie van Nederland in de wereld.
Bron van data
ANPR (automatic number plate recognition) camera’s worden in steeds meer gemeenten specifiek voor handhavingsdoeleinden gebruikt. Maar er bestaat steeds meer behoefte om de informatie die deze camera’s registreren, te gebruiken voor onderzoek rondom de leefbaarheid van de binnenstad. Dit geldt vooral voor het bestel- en vrachtverkeer die dagelijks de stad bevoorraden. Daarbij gaat het om aantallen, tijdstippen, het type voertuig, de omvang en massa, de leeftijd en de uitstootkenmerken van de voertuigen.
Functie
Het stappenplan dat Connekt ontwikkelde om de handhavingsgegevens te gebruiken voor onderzoek, is gebaseerd op een methode die in gemeente Amsterdam al wordt toegepast. In de gemeente Amsterdam is het stappenplan gehanteerd om onderzoeksdata in te winnen over de stedelijke logistiek.
Resultaat hiervan is een veel beter inzicht in de grote diversiteit aan 30.000 bestelauto’s en 3.000 vrachtauto’s die dagelijks de stad binnenrijden. Daarmee is het mogelijk om de juiste maatregelen te nemen ten behoeve van leefbaardere binnensteden.
Werking
Het stappenplan bestaat uit een juridische toets waarin gecontroleerd wordt of het verzamelen van de gegevens het algemeen belang dient, relevant of noodzakelijk is en of de privacy is gewaarborgd. Vervolgens wordt een derde partij (TTP, Trusted Third Party) gezocht die de kentekengegevens pseudonimiseert, zodat ze niet herleidbaar zijn op de echte gebruiker. Wel kunnen gepseudonimiseerde gegevens gekoppeld worden op type voertuig.
Dinsdag 7 februari is de handleiding ‘Permanente monitoring door kentekencamera’s’ openbaar gemaakt. Download het hier.
Reactie plaatsen •