Zakelijke rijder neemt meer risico
Uit de evaluatie van de vorig jaar gehouden campagne door het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat de zakelijke rijder, die over het algemeen meer kilometers per jaar maakt, een grotere risico-acceptatie heeft en een lagere risico-perceptie dan de particuliere rijder. Een mogelijke oorzaak ligt daarbij onder meer in de werkdruk en loyaal willen zijn naar de werkgever.
Aandacht in het verkeer
Een voorbeeld van hogere risico-acceptatie komt tot uiting in een uitspraak van een willekeurige zakelijke rijder: “Ja, ik weet wel dat het gevaarlijk is, maar juist in de auto heb ik even tijd voor dat belangrijke telefoongesprek”. Een ander voorbeeld van lagere risico-perceptie uit zich in de zin: “Ach, op een lange rechte weg kan ik echt wel even mijn mail checken”. Bijna iedereen denkt dat het besturen van een auto en het onderhouden van sociale contacten wel te combineren is. Totdat het bijna misgaat, en een invoegende medeweggebruiker je weer met de neus op de feiten drukt.
Vanaf september tot en met december a.s. voert het ministerie van Infrastructuur en Milieu de campagne 'Aandacht in het verkeer'. Onder de slogan ‘ ‘Social media doe je op een P’ worden weggebruikers – inclusief fietsers – bewust gemaakt van de gevaren die het gebruik van social media tijdens verkeersdeelname met zich meebrengt.
Omdat BP al jaren een verbod heeft voor haar medewerkers om de mobiele telefoon tijdens het autorijden te gebruiken onder het motto 'Motor aan = Mobiel uit', werkt Veilig Verkeer Nederland hierin nauw samen met BP. Gezamenlijk richten Verkeer Nederland en BP Nederland zich in het kader van deze campagne op de zakelijke rijder . Onder meer via het tv-kanaal op de BP tankstations en VVN-campagneborden op rust- en verzorgingsplaatsen langs autosnelwegen.
Rol voor werkgevers
Bij smartphonegebruik tijdens het rijden gaat het veelal om gewoontegedrag. Bij zakelijk rijders spelen daarbij ook zaken als werkdruk, bereikbaarheid en plichtsbesef ten aanzien van de werkgever een rol. Om dit te veranderen naar bewust en veilig verkeersgedrag, bespreekt Veilig Verkeer Nederland met BP en andere A-merken uit verschillende sectoren van het bedrijfsleven aan welke handvatten werkgevers behoefte hebben om de aandacht van hun medewerkers op de weg te richten. Als steeds meer werkgevers de campagneboodschap onderschrijven, groeit het draagvlak voor het bestendigen van de norm dat je voor het gebruik van je smartphone, ook voor zakelijke doeleinden, even een veilige parkeerplek opzoekt. De werkgevers fungeren als ‘influencer’ richting hun medewerkers.
Cijfers
De cijfers liegen er niet om. De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) berekende dat het gebruik van de smartphone in het Nederlandse verkeer over het geheel genomen helaas leidt tot tientallen doden en honderden gewonden per jaar.
Bijzonder is het gegeven dat door een uitval van het BlackBerry-netwerk van de Verenigde Arabische Emiraten in oktober 2011 het aantal verkeersongevallen in Abu Dhabi met maar liefst 40% daalde.
Auteur: Susanne Morren
Reactie plaatsen •