WMO-ers goed mee in het OV
Mensen met een WMO-indicatie kunnen in veel gevallen goed mee in het reguliere openbaar vervoer. Dat blijkt uit de onderzochte pilots in het rapport 'Samenwerking op het gebied van doelgroepenvervoer', in opdracht van het kennisplatform Verkeer en vervoer (KpVV).
Integratie doelgroepenvervoer
Uit het rapport blijkt dat er bij gemeenten (opdrachtgever van WMO-vervoer) en provincies (opdrachtgever van het OV) interesse is in samenwerking. Er wordt gestreefd naar integratie van doelgroepenvervoer naar openbaar vervoer, vaak is dit al regulier beleid. Uit een aantal pilots (in Gelderland, Groningen) blijkt dat het relatief eenvoudig is om bijvoorbeeld WMO-ers met een gewone bus te laten reizen. Maar, zo constateert het rapport, het effect – is er dan ook een afname in het gebruik van het relatief dure doelgroepenvervoer?- is niet goed meetbaar. Overheden die op die manier bezuinigingen willen inboeken, moeten dus voorzichtig zijn.
Omgekeerd bundelen
In het landelijk gebied zoeken opdrachtgevers ook naar vormen van ‘omgekeerd bundelen’. Zoals in Zeeland waar de OV-reiziger meereist met het door de gemeenten georganiseerde WMO-vervoer. Voorheen was er in veel dorpen na 19.00 uur geen OV meer, nu kunnen reguliere OV-reizigers mee met het WMO-vervoer.
Samenwerking
Verder blijkt dat samenwerking op het gebied van inkoop en beheer steeds vaker plaatsvindt. Deze samenwerking beperkt zich tot opdrachtgevers van hetzelfde type vervoer (bijvoorbeeld meerdere gemeenten met leerlingenvervoer) of tot samenwerking van meerdere vervoersvormen die door dezelfde opdrachtgever worden aangeboden (zoals Wmo- en leerlingenvervoer). Opmerkelijk is het voorbeeld van het OV-bureau Groningen-Drenthe, Dankzij de samenwerking met 36 betrokken gemeenten is daar het ‘kleinschalig openbaar vervoer’ samen met het WMO-vervoer en leerlingenvervoer, aanbesteed in zes regio’s.
Samenwerking bij de indicatiestelling komt niet van de grond vanwege de huidige schotten tussen de regelingen, aldus het rapport. Dat betekent bijvoorbeeld dat mensen die voor verschillende vormen van doelgroepenvervoer in aanmerking komen, nog steeds verschillende keren hetzelfde moeten invullen op formulieren.
Pilots KPvv
Het rapport 'Samenwerking op het gebied van doelgroepenvervoer' is een vervolg op eerdere activiteiten. Sinds 2006 is er een groot aantal pilots geweest waarbij geëxperimenteerd is met het samenvoegen van verschillende vormen van doelgroepenvervoer (bijvoorbeeld WMO vervoer met vervoer in het kader van de AWBZ), met de integratie van doelgroepenvervoer in het reguliere OV en met het beter organiseren van het doelgroepenvervoer. Veel informatie daarover is gebundeld door het kenniscentrum To-Do van KPvv.
Auteur: Eveline Korving
Reactie plaatsen •