Met de Cuperusprijs wil het KIVI graag excellent academisch afstudeerwerk op het gebied van verkeer en vervoer belonen. Daarmee wil het KIVI aandacht en waardering vragen voor ons indrukwekkende vakgebied, dat zowel wetenschappelijke interessant als praktisch relevant is. Daarom rijkt het instituut tweejaarlijks de KIVI-prijs uit, tijdens het diner van het Nationaal Verkeerskundecongres. Ook dit jaar mocht de winnaar de prijs in ontvangst nemen, dit jaar in Villa Sonsbeek in Arnhem.
Winnaar Cuperusprijs 2024
Prijswinnaar Stella van Lent
De uitreiking van de prijs wordt georganiseerd door de afdeling Verkeer en Vervoer van het KIVI. De jury bestond ook dit jaar uit zes toonaangevende collega’s uit de praktijk: Hillie Talens van CROW, Gert van den Heuvel van ProRail, Peter Nijhout van RHDHV, Marije Hamersma van KiM, Geordie Kooiman van de ANWB en Erik Verroen van Rijkswaterstaat.
De te nomineren scripties zijn voorgedragen door de betreffende afstudeerhoogleraren, omdat ze zich onderscheiden in creativiteit, diepgang en relevantie van de resultaten. Dit jaar zijn in totaal 8 scripties ingediend, afkomstig van drie universiteiten (Delft, Twente en Eindhoven) en zes hoogleraren.
De ingediende scripties geven een goede indruk van de breedte van ons vakgebied. De onderwerpen waren zeer actueel en varieerden van drones (‘Unmanned Arial Vehicles’) tot het delen van laadpunten tussen particulieren, en van vervoersongelijkheid tot hybride werken. En er wordt een indrukwekkend breed scala aan analysemethoden gebruikt, met pareltjes als ‘a three-wave random intercept cross-lagged panel analysis’ en ‘bottom-down approaches’.
De scripties zijn van hoge kwaliteit, goed opgebouwd en met veel methodische diepgang. Ze hebben wel overwegend een descriptieve analytische invalshoek, waar de standaard wetenschappelijke methode wordt gehanteerd. Andere invalshoeken die meer op ontwerp, planning en organisatie zijn gericht horen ook bij het vak maar komen in de inzendingen weinig aan bod. Wij zouden daarom ook graag meer inzendingen van de niet technische universiteiten willen zien, met meer aandacht voor deze minder technische aspecten van het vak.
Ook kan de verbinding met de praktijk in de ogen van de jury beter, zowel in het doorgronden van de maatschappelijke opgaven achter een thema (en het kritisch gebruik van data daarbij), als in de vertaling van de uitkomsten naar de praktijk. De schrijfstijl is in veel gevallen ook moeilijk toegankelijk voor niet ingewijden. Hierdoor lijken de scripties te veel gericht op de academische wereld. Terwijl de meeste afstudeerders juist geen academische carrière zullen volgen, maar in de praktijk aan de slag gaan en daar hun waarde moeten bewijzen.
Net als twee jaar terug zouden we dan ook de volgende twee hartenkreten mee willen geven:
- Geef meer ruimte voor originele aanpakken en praktijkgerichtheid en zorg dat de geëigende academische formats geen keurslijf en eenheidsworst worden.
- Geef meer aandacht aan het schrijven van een toegankelijk en beeldend verhaal. Dat blijkt opnieuw een kunst op zich te zijn.
Winnende scripties
Met de algemene overwegingen in het achterhoofd heeft de jury de ingediende scripties beoordeeld op hun wetenschappelijke kwaliteit en hun praktische toepasbaarheid. Met een speciaal oog voor de creativiteit van de aanpak en de begrijpelijkheid voor niet ingewijden.
Wij hebben dit jaar drie prijzen onderscheiden: een prijs voor bijzondere prestaties van € 250, een tweede prijs van € 500 en een eerste prijs van € 1000.In totaal hebben we dit jaar vijf genomineerden geselecteerd voor deze prijzen.
De prijs voor bijzondere prestaties gaat naar Lianne Cortenbach en Koen Verspaij.
Lianne heeft met haar scriptie (‘The Dial-a-Ride Problem with Meeting Points: A problem formulation for Shared Demand Responsive Transit’) een excellente wetenschappelijke prestatie geleverd om het optimalisatie probleem van route keuzen bij het delen van ritten te doorgronden.
De scriptie van Koen (‘Exploring Modal Shifts in Travel Behaviour. Investigating the Impact of Mobility-as-a-Service on the Sustainability of Travel Choices‘) viel op door het goed doordachte onderzoeksontwerp voor stated preference onderzoek naar gedragsvoorkeuren bij MaaS gebruik.
De tweede prijs wordt dit jaar ex aequo toegekend aan Sietse Touker en Thaddeus Weisshaar.
De scriptie van Sietse (‘Willingness to Share Private Charging Infrastructure‘) viel ons op door het originele onderwerp, en door de nieuwe kijk op hoe we slimmer met de netbelasting om kunnen gaan bij het laden van onze elektrische voertuigen. Waarbij verrassend genoeg de sociale aspecten bij het delen van laadvoorzieningen door particulieren minstens zo belangrijk blijken te zijn als de financiële voorwaarden.
Thaddeus geeft in zijn scriptie (‘Unravelling night train travel behaviour. A stated preference survey into the influence of operational and personal factors‘) een knappe analyse van de drivers voor het gebruik van nachttreinen. Uit zijn survey en modellering komt naar voren dat niet zo zeer de snelheid maar vooral de kosten en het comfort doorslaggevend zijn. Een mooie opdracht dus, vooral aan de spoorwegbedrijven in Europa.
And the winner is...
Het doet ons veel genoegen de eerste prijs uit te kunnen reiken aan Stella van Lent met haar scriptie ‘A new divide? Investigating the effect of hybrid teleworking on socio-spatial job accessibility inequalities among groups in the Dutch workforce’).
Stella heeft een goed doordachte analyse uitgevoerd naar de effecten van hybride werken op de bereikbaarheidskwaliteit. Enerzijds neemt de afstandsgevoeligheid af als je niet elke dag naar het werk hoeft te reizen. Maar die grotere actieradius geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je concurrentie op de arbeidsmarkt. Met als paradox dat de bereikbaarheid van arbeid afneemt in plaats van toeneemt. Door de combinatie van twee modellen (tripmodellering en bereikbaarheidsindicatoren) en het gebruik van verschillende soorten data heeft Stella dit probleem overtuigend kunnen ontleden. Erg knap, maar als u wil weten hoe dat is aangepakt zult u echt de scriptie zelf moeten gaan bekijken!
Het bleek ook dit jaar een genoegen om de scripties te lezen en te beoordelen. Ons respect voor de kwaliteiten van de huidige afstudeerders is hoog! We nodigen iedereen uit de scripties zelf te bekijken. De links naar de scripties staan o.a. op de website van het NVC en het KIVI. Tot over twee jaar!