Wie volgt @Verkeerskunde? (VK7/2014)
@herbert_tiemens is het twitteraccount van Herbert Tiemens, senior beleidsmedewerker Verkeer (fiets) bij Bestuur Regio Utrecht en internationaal Fietsambassadeur voor de Dutch Cycling Embassy. Wat vindt hij van Twitter?
Wat brengt twitter jou?
Snel op de hoogte komen van de laatste ontwikkelingen op fietsgebied, zowel in de regio als in Nederland en in de rest van de wereld. Daarnaast lees ik wat fietsers in de weg zit en onderhoud ik er veel contacten mee met collega’s en bestuurders, dichtbij en verder weg.
Kun je daar een voorbeeld van geven?
Net nog heb ik met een uitvoerder naast een asfaltspreider gestaan om te horen hoe hij met slim hergebruik van materialen een verbreed fietspad aan het maken is. Hij nodigde mij gistermiddag uit om vandaag even te komen kijken. Mooi om iemand zo trots over zijn werk te horen om het fietsklimaat nog beter te maken.
Wat breng je in?
Fietsberichten uit binnen- en buitenland en Utrecht in het bijzonder. Ik zit als ambtenaar vooraan in politiek gevoelige beleidsprocessen, dus daar kan ik natuurlijk niet rechtstreeks over tweeten, maar als zaken in uitvoering komen of de pers zaken oppikt, kan ik dat natuurlijk laten horen.
Waarover twitter je?
Vooral over de fiets. Zowel professioneel, over het onderhanden werk, maar ook over ontwikkelingen die ik in binnen- en buitenland signaleer. En natuurlijk mijn persoonlijke fietservaringen en de mooie dingen die ik onderweg tegen kom.
Wat inspireert je aan het medium?
De snelheid van het medium, maar vooral verbinding die het tussen mensen creëert. Op veel plaatsen hebben mensen dezelfde uitdagingen om de fiets beter te positioneren, en ondanks dat we in Nederland hèt fietsland zijn, kunnen we van de aanpak in het buitenland leren.
Voorbeeld?
Het buitenlandse Strava claimt het fietsgedrag goed in kaart te kunnen brengen met data uit hun app, terwijl het zich vooral op sportieve fietsers richt, wat voor Nederland toch maar beperkt onderdeel van het stedelijk verkeer is. Nadat ik twee kaartjes van een vergelijkbaar gebied van Strava en BikePrint online had geplaatst, reageerde de Strava-ontwikkelaar dat er toch echt veel meer met zijn data kan en volgde een leuk gesprek op de vrijdagavond. Overigens ben ik nog niet overtuigd van de meerwaarde van Strava, maar het gesprek zijn we in ieder geval gestart.
Wat irriteert je?
Ik erger me niet zo snel. Twitter heeft zijn beperkingen, als je je daar bewust van bent, zijn alle oprispingen uit de onderbuiken en het kuddegedrag prima te verteren. Al blijft het wel fascinerend om te zien hoe dingen een eigen leven gaan leiden.
Voorbeeld?
Een fietspad als zonnecel is prachtig om Krommenie op de kaart te zetten, maar het heeft natuurlijk niets meer met kostenefficiëntie en duurzaamheid te maken. Toch loopt iedereen er mee weg en gaan tweets de hele wereld over.
Hoeveel tijd besteed je per dag aan lezen en schrijven voor twitter?
Als je van je hobby je werk hebt gemaakt tel je de uren niet. Misschien ben ik alles bij elkaar ongeveer een uur per dag bezig met het volgen en reageren op twitter.
Welk advies heb je voor @verkeerskunde?
Goed om anderen te volgen, maar het is vooral belangrijk om een eigen geluid te laten horen en een check op aangeboden persberichten uit te voeren. Het blad Verkeerskunde heeft een lange historie en is daarmee een autoriteit als het over verkeerskundig nieuws gaat.
Wat hebben we niet gevraagd maar zou je wel nog willen zeggen?
Voor mensen die mijn tweets niet volgen, maar toch mijn nieuwsselectie willen lezen, heb ik sinds kort een wekelijkse update: http://tiemensfietsnieuws.wordpress.com.
Reactie plaatsen •