Wie rijdt er het schoonste in ons land?
Volgens het Energieakkoord moet de transportsector in het jaar 2050 een reductie van de CO2-uitstoot bereikt hebben van 60 procent ten opzichte van 1990. Maar hoe doe je dat het beste? Door massaal over te schakelen op elektrisch rijden, door aardgas in vloeibare vorm of onder druk als brandstof te gaan gebruiken, of schakelen we massaal over op biobrandstoffen? Geen onbelangrijke vragen, al was het maar omdat ook de benodigde infrastructurele maatregelen op tijd klaar moeten zijn.
Een consortium van ECN, CE Delft en TNO heeft geconcludeerd dat vier scenario’s het meest kansrijk zijn:
1. Biobrandstoffen en efficiency: stelt dat efficiënte voertuigen op biobrandstoffen een mogelijke optie zijn;
2. Nieuw en geheel duurzaam: een scenario gebaseerd op de inzet van zowel elektrische accu- of waterstofvoertuigen;
3. Efficiënt gebruik fossiele brandstoffen: gaat ervan uit dat rijden op aardgas in vloeibare vorm (lng) of onder druk (cng) een belangrijke rol gaat spelen;
4. Fossiele elektriciteit en waterstof: iedereen rijdt straks in een elektrische accu- of waterstofauto. De benodigde elektriciteit komt uit fossiel gestookte elektriciteitscentrales, waardoor ondergrondse opslag van CO2 (CCS) noodzakelijk is om aan de milieudoelstellingen te voldoen.
Elk scenario leidt in principe tot de beoogde doelstelling van 60 procent CO2-reductie. Maar er zijn wel onzekerheden: zo is het verbeteren van de energie-efficiëntie bij alle scenario’s min of meer noodzakelijk. Daarnaast is de mogelijke rol van de elektrische accuvoertuigen afhankelijk van eventuele doorbraken op het gebied van de accu’s, terwijl bij de brandstofcelauto’s de publieke acceptatie van waterstof een belangrijke rol speelt. Bovendien is het bij de meeste scenario’s van essentieel belang om niet alleen de transportsector te verbeteren, maar ook de energiesector, omdat deze bij de meeste scenario’s medeverantwoordelijk is voor de algehele vervuiling door het wegverkeer. (RK)
Het rapport ‘Scenario's for energy carriers in the transport sector’ is hier te downloaden.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •