Weten we nog hoe we fietspaden moeten ontwerpen?
Weten we eigenlijk nog wel hoe we fietspaden moeten ontwerpen? Die vraag stelt Jan Ploeger, programmamanager mobiliteit en duurzame energie bij de provincie Zuid Holland, zich vaak.
Ploeger: ‘Ik kan onthutst zijn over wat ik op straat zie en denk regelmatig: ‘hoe hebben ze het kunnen ontwerpen?’ We hebben nota bene een ontwerpwijzer Fietsverkeer, uitgegeven door het CROW. En de Ontwerpwijzer geeft niet alleen voorbeelden, maar ook een handleiding hoe je in allerlei wisselende situaties moet ontwerpen. Maar daarnaast moet je ook buiten kijken en bijvoorbeeld begrijpen dat de minimale ontwerpeisen niet werken bij drukke stromen. Of dat smalle fietsstroken en minimummaten van parkeervakken niet samengaan.
Grindpad
‘Ik zag pas op Twitter een typisch voorbeeld: een olifantenpaadje naast een hekje waar fietsers zich omheen moesten wurmen. Of onlangs, een fietspad met een mooi grindpad ernaast. Daar wil je als fietser niet in terecht komen. We weten al jaren dat we fietspaden moeten voorzien van halfharde, obstakelvrije bermen. Net zoals we dat voor duurzaam veilige wegen doen.
Ontwerpprincipes vergeten
Soms denk ik wel eens dat we bij fietspaden de meest eenvoudige ontwerpprincipes zijn vergeten. En kennelijk mogen mensen tegenwoordig ontwerpen indienen die niet voldoen aan de richtlijnen. Ook signaleer ik dat er geen cursisten meer te krijgen zijn voor post academisch en post-hbo-cursussen in de verkeerskunde. Cursussen over fietsontwerpen worden al vele jaren niet meer aangeboden .
Basiskennis en bijscholen
Wat mij betreft zijn er twee aandachtpunten als het gaat om fietsontwerp: aandacht voor de basiskennis over fietsontwerp die verloren is gegaan en aandacht voor blijvend bijscholen.
NFC
Op 18 juni geeft Jan Ploeger een ontwerpworkshop fiets tijdens het Nationaal Fietscongres in Utrecht.
Foto: ANWB/AVD
Reactie plaatsen •