Werkgroepen geven richting aan beter verbonden vakgebied
De opbrengst van vijf werkgroepen uit de Coalition of Willing die zich sterk maakt voor een beter verbonden vakgebied, kan verbindingen in het vakgebied bevorderen en daarmee een vitale mobiele samenleving dichterbij brengen, maar niet heel snel. Dat concludeert het ‘regieteam’, ook wel TransitieTeam Verkeer en Mobiliteit, na de presentatie van de resultaten van de vijf werkgroepen op 28 april bij de NHTV in Breda.
Redactie
De resultaten van de vijf werkgroepen ‘Verkeerskunde trots’, ‘Bruggenbouwen’ en ‘Toegevoegde waarde’ kunnen breder worden uitgedragen. De resultaten van de werkgroepen ‘Netwerk en Omgevingsanalyse’ en ‘De opgaven voor de komende decennia’ vergen nadere studie. Voorafgaand aan de presentaties was de vraag gesteld aan de werkgroepen op welke wijze de resultaten bijdragen aan de doelen die de Coalition of Willing en het Transitieteam Verkeer en Mobiliteit eind vorig jaar beschreven in het Position Paper 1.0. Deze doelen zijn:
- Expertiseontwikkeling op het vlak van Mobiliteit bevorderen;
- Coördinatie in de expertiseontwikkeling bevorderen;
- Het debat over de gewenste organisatie van het vakgebied aanjagen;
- Het debat over de positionering van het vakgebied aanjagen;
- De samenhang tussen de opleidingen op het gebied van Mobiliteit bevorderen;
- De aandacht voor het belang van het mobiliteitssysteem bevorderen;
- Het imago van het vakgebied bevorderen.
De resultaten van de werkgroepen zijn door het regieteam geanalyseerd en gerelateerd aan deze doelen. Daarmee komt het team tot de volgende conclusie per werkgroep.
Werkgroep Toegevoegde waarde
De werkgroep ‘Toegevoegde waarde’ heeft gedefinieerd wanneer er sprake kan zijn van toegevoegde waarde: het verschil tussen input ( probleem) en output (oplossing) is de toegevoegde waarde die door vakgenoten geleverd kan worden. Daarna is een model gemaakt waarin voor zes maatschappelijke thema’s de toegevoegde waarde is gedefinieerd (zie de transitiepagina, adres hieronder). Tevens is aangegeven wat nodig is (benodigde kennis) en wat randvoorwaarden zijn om die toegevoegde waarde te kunnen leveren. Aan de hand van dit model zijn de activiteiten van een aantal doelen nader in te vullen. Als kennis tekort schiet om de gewenste toegevoegde waarde te leveren, dan biedt het overzicht een agenda voor terreinen waarop expertiseontwikkeling zou moeten plaatsvinden. Tevens biedt het overzicht munitie om de aandacht voor de positionering van het vakgebied te bevorderen: er kan mee worden aangegeven wat het vakgebied te leveren heeft. De werkgroep gaat door en hoopt dat een vervolgstudie kan leiden tot een visie op wat mobiliteitskundigen zouden moeten kennen en kunnen.
Netwerk en omgevingsanalyse
De werkgroep ‘Netwerk en omgevingsanalyse’ heeft een ‘levend document’ opgeleverd met 143 organisaties die op de een of andere manier met mobiliteit van doen hebben. Deze lijst is onder meer te vinden op de transitiepagina en kan worden aangevuld. Een analyse van dit netwerk zou een vervolgstap kunnen zijn. Daaruit kan ook worden bezien waar zich eventuele zwakke plekken in het netwerk bevinden en of strategische verbindingen binnen het netwerk of verbindingen met de omgeving kunnen worden versterkt ten behoeve van het functioneren van het vakgebied.
Bruggenbouwers
Ook de werkgroep ’Bruggenbouwers’ heeft gedefinieerd wat nodig is om ‘bruggen te bouwen’ en roept iedereen op zich als bruggenbouwer op te stellen. Een bruggenbouwer is een persoonlijke ambassadeur die in zijn werkveld inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen, zorg draagt voor een betere profilering van het vakgebied en zorg draagt voor het genereren van nieuwe kennis en inzichten, met als doel om verkeerskunde/mobiliteit als vakgebied te verbreden en te vernieuwen. Met deze definitie en opdracht aan vakgenoten heft deze werkgroep zichzelf op, maar roept op dat eenieder deze opdracht persoonlijk verder moet invullen.
Verkeerskundige trots
De werkgroep ‘Verkeerskundige trots’ geeft een aantal voorbeelden van projecten en activiteiten waar vakbeoefenaren trots op kunnen zijn. Met deze voorzet kan het debat over de positionering van het vakgebied worden aangejaagd en het imago van het vakgebied worden bevorderd. Tevens kan dit werk bijdragen aan een visie op mobiliteit, want ‘wat zeggen onze gevoelens van trots over wat we met dit vakgebied willen bereiken?’
De opgaven voor de komende decennia
De werkgroep ’Opgaven voor de komende decennia’ noemt de noodzaak van een rubricering van trends en ontwikkelingen om op basis daarvan te komen tot een lijst van opgaven voor de komende decennia. En eindigt met een voorstel voor acties om tot de opgaven voor de toekomst (een mobiliteitsagenda) te komen. Deze agenda zal er met name voor zorgen dat kennis en competenties van professionals relevant en up-to-date zijn en blijven. Nadere studie is gewenst.
Zo’n 70 vakgenoten reageerden op de output van vijf werkgroepen die ieder werk maken van een beter georganiseerd vakgebied
Reactie plaatsen •