Weggebruikers: spookfiles veroorzaken kettingbotsingen op A15
Eén tweet en meer dan 750 reacties van weggebruikers over een ongevalgevoelig deel van de A15. De ANWB komt na een week met een eerste analyse van de risico’s zoals weggebruikers die ervaren. En op basis daarvan met een weggebruikersadvies aan Rijkwaterstaat.
‘Veel ongevallen op A15. Heeft u idee over de oorzaken? Mail naar belangenbehartiging@anwb.nl’. Deze tweet werd verstuurd naar de 63.000 volgers van @ANWBVerkeer, de twitterdienst van ANWB verkeersinformatie. Deze vraag leverde binnen een week ruim 750 mails op van weggebruikers die een mening hebben over de risico’s en de oorzaak van ongevallen op de A15.
De ANWB analyseerde deze reacties en komt tot de volgende constateringen: de A15 is een slechte en saaie weg. Door verbetering van de A2 en A50, stroomt er meer verkeer naar de A15. Door drukte en wegomstandigheden ontstaan makkelijk spookfiles ( files door weggedrag, onverwacht remmen of schrikbewegingen). Met name aan de staart van spookfiles ontstaan kettingbotsingen. Dit wordt weer mede veroorzaakt door het ontbreken van matrixsignalering bij hoogteverschillen in de weg.
Vluchtstroken
Verder signaleren weggebruikers dat er sprake is van lastig in- en uitvoegen ten gevolge van colonnes vrachtverkeer. Tegelijkertijd leidt het negeren van inhaalverboden door vrachtauto’s ook weer tot spookfiles. Weggebruikers noemen in dit verband ook te grote snelheidsverschillen voor een 2 x2 strooks weg.
Ook wordt de wegverharding genoemd ( veel hobbels en kuilen) en is er sprake van hinderlijke zonnestand als gevolg van spiegelende geluidsschermen. Verder valt het ontbreken van vluchtstroken over het gedeelte bij de sluizen bij Tiel op. En noemen weggebruikers dat er op smalle stukken weinig ruimte is om fouten te corrigeren.
3 doden
Aanleiding voor de ANWB-tweet was het opvallend aantal ongevallen zonder duidelijke oorzaak op de A15 in de eerste 7 maanden van dit jaar, waarbij al drie doden zijn gevallen. Het gaat om het Gelderse deel tussen Deil en Valburg. 50 km lang. Omdat de ANWB het als haar rol ziet om de weggebruiker een stem te geven in de discussie over verkeer en vervoer, heeft de bond nu ook twitter als medium ingezet om de mening van de weggebruiker te vragen. In dit geval over een specifiek wegtraject.
Advies weggebruikers
De ANWB bespreekt de resultaten binnenkort met Rijkswaterstaat en TLN. Mogelijke oplossingen die de weggebruikers aandragen zijn: verbreding met een extra strook, matrixsignalering over het hele traject, een inhaalverbod gedurende de hele dag, intensievere controles, de maximumsnelheid verlagen in de spits en verbeteren van de verharding. Ten slotte adviseert de ANWB om met toeritdoseringen en buffers te voorkomen dat de weg zijn capaciteit nadert
Binnenkort publiceert de ANWB een volledige compilatie van de meningen van de wegebruikers over de A 15 op ANWB.nl
Met 1 tweets ontvangt de ANWB meer dan 750 mails met reacties van weggebruikers over een ongevalgevoelig traject van de A15
Reactie plaatsen •