Weggebruiker herkent snel de bedoeling van nieuwe wegmarkering
Weggebruikers halen minder en voorzichtiger in op stroom- en gebiedsontsluitingswegen die zijn voorzien van de nieuwe essentiële herkenbaarheidskenmerken. Bovendien reduceert de bredere en verharde bermstrook het risico op eenzijdige ongevallen. Hoewel exacte (ongevallen)cijfers ontbreken is projctleider N381 Marco Oving nu al overtuigd van de kostentechnische meerwaarde van de nieuwe markeringsrichtlijn.
Als een van de eerste provincies heeft Drenthe de provinciale weg N381, de zogenaamde Frieslandroute, tussen Noord-Sleen en Zweeloo (stroomweg) en tussen Emmen en de aansluiting met de N34 (gebiedsontsluitingsweg) heringericht volgens de nieuwe CROW-markeringsrichtlijn. Voor het stroomweggedeelte is de 1x2-weg over een lengte van 40 kilometer verbreed van 7.50 naar 8.90 m. Hierdoor zijn de rij- en bermstrook verbreed en is de typerende 40 cm brede groene middenmarkering aangelegd tussen doorgetrokken witte strepen. Slechts op gedeelten waar inhalen min of meer noodzakelijk is, is de middenstreep onderbroken. De maximumsnelheid bij deze markering is 100 km en wordt op de N381 aangegeven op hectometerpaaltjes zoals langs de snelweg staan.
Uit een in februari gehouden enquête onder weggebruikers van deze nieuw opgetuigde weg, blijkt dat automobilisten de markering goed ‘lezen’. De groene middenmarkering roept weliswaar vragen op, maar de weggebruiker verbindt er wel snel de juiste interpretatie van een eenbaans autoweg aan. En een groot deel van de respondenten geeft aan dat ze minder of voorzichtiger inhalen. Bovendien is de weggebruiker tevreden. Het wegvak ‘oude stijl’ kreeg nog gemiddeld een 6, terwijl 80 procent van de respondenten het nieuwe wegdek met een 8 of hoger waardeert.
Kritiek is er wel op de lengte en locatie van de inhaalverboden, met name daar waar inhalen niet mag, maar volgens de weggebruiker wel kan. Eventuele uitbreiding van de inhaallocaties en -lengtes wordt in de projectgroep besproken, aldus Oving.
Hoewel nog dik tevreden, geven de weggebruikers met gemiddeld een 7 een lagere waardering voor de herinrichting van het gedeelte van de N381 dat is ingericht als gebiedsontsluitingsweg. Op dit weggedeelte tussen Emmen en de aansluiting met de N34 begrijpt de weggebruiker ook dat de doorgetrokken middenmarkering zonder groene invulling staat voor een inhaalverbod. De daaraan gekoppelde maximumsnelheid van 80 km blijkt echter niet op voorhand duidelijk. Dit wordt weliswaar aan het begin van de weg met een bord aangegeven, maar veel automobilisten rijden hier nog te hard. ‘Hier hadden we misschien een bord moeten plaatsen met de aanduiding van 100 naar 80 km of 80 op de weg moeten aangeven’, zegt Oving.
Communicatie
Ook al hapert de communicatie op dit punt, toch is de provincie tevreden over de resultaten van de enquête. ‘We hebben er ook veel tijd en geld in gestoken’ benadrukt Oving. 'We geven uitleg over de markering via de website www.N381.nl en een regionale folder. Bovendien hebben de regionale media er veel aandacht aan besteed.' In mei verschijnt via het Kennisplatform Verkeer en Vervoer voor overheden een handreiking voor een landelijk uniforme communicatiecampagne bij de herinrichting van wegen. Voor de overgang naar de herinrichting van het totale wegennet is een periode van 10 tot 15 jaar voorzien. De ANWB vindt deze periode waarin de weggebruiker wordt geconfronteerd met 'oude' en 'nieuwe' belijning te lang en pleit daarom in een brief aan minister Peijs voor een wettelijk kader en versnelde uitvoering vóór 2010.
Reactie plaatsen •