Wegbelevingsonderzoek toetst verkeersmaatregelen
Aanleiding voor het wegbelevingsonderzoek in Zuid-Holland was de wens om de mening van de weggebruikers te krijgen over de begrijpbaarheid van de grote nieuwe verkeerspleinen en rotondes. Ook waren er vragen over de herkenning van de vereiste maximumsnelheden op bepaalde wegen en over de weginformatie in het donker.
Het principe van dit, door de ANWB ontwikkelde wegbelevingsonderzoek is dat twee mensen een route van
Verder zijn er resultaten die niet meteen te generaliseren zijn, zoals opmerkingen over slechte bermen of begroeiing die zicht op borden wegneemt. Uit het Zuid-Hollandse onderzoek blijkt overigens dat turborotondes niet meteen worden begrepen. Hendriks: ‘Voor ons is het belangrijkste resultaat dat wegbeheerders beseffen dat het zin heeft om te luisteren naar weggebruikers. In een aantal provincies (Zeeland, Overijssel, Utrecht) zijn als vervolg op de onderzoeken snelheidsaanduidingen op de hectometerbodjes geplaatst. Elders zijn billboards geplaatst met uitleg over de nieuwe markering.’
Auteur: Joske van Lith
Deelnemers aan het wegbelevingsonderzoek noteren wat ze onderweg opvalt op hun 150 kilometer lange route
Reactie plaatsen •