Waterstofauto in kleine stroomversnelling
Onlangs verscheen de eerste commerciële waterstofauto op de Nederlandse markt. Hoewel de introductie van voertuigen op waterstof langzaam gebeurt, lijkt er nu sprake van een kleine stroomversnelling, zo bleek op het symposium ‘Rijden op waterstof’ in Arnhem.
Drie actuele berichten: Londen breidt het aantal waterstofbussen in het centrum flink uit. Naast de vijf bussen, die sinds 2010 op de toeristische lijn RV1 rijden, komen er binnenkort nog vier bij. In Finland bouwt benzinemaatschappij Oy Woikoski een serie waterstoftankstations, na onlangs een eerste station te hebben opgeleverd bij de haven Vuosaari van Helsinki. En autofabrikanten Daimler, Ford en Nissan zijn een samenwerkingsverband begonnen om in 2015 op waterstof rijdende personenauto’s op de markt te kunnen brengen.
Onderwijs en onderzoek
Berichten die bevestigen hoezeer de belangstelling stijgt voor het gebruik van waterstof voor auto’s of bussen. Volgens Bram Veenhuizen, lector aan de HAN Automotive Research te Arnhem verandert de aandrijvingtechniek van auto’s langzaam maar zeker. Hierbij zal de inzet van waterstof naar verwachting een duidelijke rol gaan spelen. Veenhuizen: ‘Het antwoord van HAN Automotive is onderwijs geven en onderzoek doen naar alternatieve brandstoffen waaronder waterstof, en naar geëlektrificeerde aandrijvingen,’ aldus Veenhuizen tijdens het symposium. Als voorbeeld noemt hij de strategie van de Japanse autofabrikant Hyundai, die onlangs een brandstofcelauto op de Nederlandse markt heeft geïntroduceerd. Deze Hyundai IX35 Fuel Cell, die uit waterstof aan boord elektriciteit produceert, zou de ultieme oplossing zijn om de emissies van het wegverkeer aan te pakken. Hyundai startte deze ontwikkeling in eerste instantie door het continu verbeteren van de verbrandingsmotoren, gevolgd door de inzet van biobrandstoffen. Na de introductie van hybride auto’s volgde de plug-in elektrische auto als interim oplossing, tot nu uiteindelijk de emissieloze waterstofauto op de markt is.
Vervoersbehoefte 2040
Ook Marie-Pauline van Voorst van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) ziet het personenvervoer de komende decennia drastisch veranderen. ‘Wij hebben onderzoek gedaan naar hoe rond het jaar 2040 de vervoersbehoefte eruit zal zien. Daarbij hebben we niet concreet gekeken naar de verschillende aandrijvingtechnieken, maar het onderwerp meer abstract bestudeerd.’ De onderzoekers hebben vervolgens drie vervoersconcepten ontwikkeld, Vervoer naar Wens, ‘Niet-vervoer’ en Vervoer in Schaarste.
Van Voorst: ‘Volgens het concept Vervoer naar Wens zal er onder meer een verschuiving optreden van autobezit naar autogebruik. Individuele vervoermiddelen zullen een functie behouden, de waterstofauto kan daarbij een plaats hebben. Bij ‘Niet Vervoer’ gaat het om het voorkomen van vervoer, hierbij staan virtuele toepassingen voorop. Bij ‘Vervoer in Schaarste’ draait het om het beperken van schadelijke effecten. Ook daarbij kan een waterstofauto een belangrijke rol spelen.’
Auteur: Joske van Lith
De Hyundai IX35 Fuel Cell, produceert aan boord elektriciteit uit waterstof
Reactie plaatsen •