Waterbus en Fast Ferry varen samen op
De Waterbus, de openbaarvervoerverbinding te water tussen de Drechtsteden Dordrecht, Zwijndrecht en Sliedrecht, gaat fuseren met de Fast Ferry, de snelle waterpendeldienst tussen tussen Dordrecht en Rotterdam. Een toenemend aantal mensen in dit gebied verplaatst zich over het water, hoewel afhankelijk van het weer. In ieder geval lijkt er voldoende animo om een schip erbij te nemen.
‘Toen de provincie Zuid-Holland een nieuwe aanbesteding deed voor het vervoer over water hebben beide exploitanten de handen ineengeslagen’, zegt Piet de Boer, bij Connexxion verantwoordelijk voor het vervoer over water. Connexxion is voor de helft aandeelhouder in de Dordtse Waterbus en voor 31 procent in de Fast Ferry. ‘Met de gezamenlijke aanbieding hebben we een nieuwe concessie in de wacht gesleept voor een periode van acht jaar. Vanaf 1 november zullen de boten van Waterbus ook de diensten van de Fast Ferry gaan varen. In 2006 opereren we volledig als één bedrijf.’
Beide ov-waterverbindingen startten in 2000 en toonden een snelle groei in het aantal passagiers. Over 2002 en 2003 scoorde de Waterbus in Dordrecht groeicijfers van 17 en 24 procent. Dit jaar is de groei er echter vrijwel uit. ‘Ongeveer vijftig procent van onze reizigers zijn zogenaamde pretreizigers’, zegt de Boer. ‘Mensen die het gewoon leuk vinden om met de boot te gaan in plaats van trein of bus. Hun beslissing om te gaan varen is sterk weersafhankelijk. Door de prachtige zomer van 2003 hebben we veel groei kunnen bereiken.’ De boten van de Waterbus vervoerden vorig jaar ruim één miljoen mensen. De Fast Ferry laat een vergelijkbaar beeld zien in de groei van het aantal passagiers: veel groei in 2002 en 2003, maar dit jaar stabilisatie. De Fast Ferry vaart tussen Dordrecht en Rotterdam, met tussenstops in Krimpen a/d IJssel, Ridderkerk en Alblasserdam.
Vanwege het grote aantal recreatieve reizigers zoekt Waterbus de uitbreidingsmogelijkheden vooral in de toeristische hoek. Zo stoomden deze ov-boten de afgelopen zomer in de weekenden door naar onder meer Gorinchem en Schoonhoven. Van daaruit konden mensen met pontjes verder naar bijvoorbeeld Woudrichem (Slot Loevenstein) en de Alblasserwaard. Gratis fietsvervoer maakte ook onderdeel uit van deze extra vaarten.
Nieuw schip
Momenteel vaart de Waterbus met vier schepen. ‘Maar we hebben een vijfde boot besteld’, zegt Ad Reniers van Waterbus. ‘We gebruiken deze aanvankelijk als reserveboot voor als de andere schepen in onderhoud zijn. Verder zullen we vanaf november een deel van de diensten op de Fast Ferry-verbinding tussen Rotterdam en Dordrecht met de nieuwe boot overnemen.’ Net als de andere schepen van de Waterbus-vloot is het nieuwe schip ook een catamaran-model. Het is ontworpen door Damen Shipyards in Gorinchem en wordt momenteel gebouwd in Singapore.
Reactie plaatsen •