Wat 'bezielt' Bert van Wee? VK1/2016
Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid, TU Delft: 'Blij dat ik bij toeval in dit vakgebied kwam'
Waarom koos u voor verkeerskunde/mobiliteit en zou u vandaag opnieuw daarvoor kiezen? Verkeerskunde zoekt naar de persoonlijke bezieling van vakgenoten om daarmee een beeld te schetsen van de waarde van dit vakgebied voor de samenleving. In Verkeerskunde 1/2016: de bezieling van Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid TU Delft.
‘Eerlijk gezegd kwam ik bij toeval in dit vakgebied. In 1983 studeerde ik af als sociaal geograaf. De arbeidsmarkt was toen voor sociaal geografen, net als voor vele andere disciplines, slecht. Iemand vroeg me, niet lang voor mijn afstuderen, studentenwerk te doen voor een verkeerskundig onderzoeks- en adviesbureau, AGV, nu onderdeel van Movares. Daar werd ik na een tijdje projectleider, en met veel plezier! Ik merk op dat veel mensen ‘van buiten’ op ons gebied komen werken, maar veel minder mensen ons vakgebied verlaten. Dat zegt wel wat over het feit dat het een interessant vakgebied is!
Wat ik erg interessant en leuk vind aan ons vakgebied, is de complexiteit: vele beïnvloedende factoren, vele effecten, vele disciplines. Zo zijn ontwikkelingen in verkeer en vervoer het gevolg van vele verschillende factoren, zoals demografische, economische, ruimtelijke, technologische, infrastructurele, en culturele. Daarmee is het doorgronden van ontwikkelingen, ontwerpen en beoordelen van opties om te sturen, vaak complex teamwork van mensen met verschillende disciplines.
Er werken dan ook mensen met allerlei verschillende achtergronden op ons vakgebied. Dat komt niet alleen door de complexiteit, maar ook omdat sinds lang de vraag naar vakmensen veel groter is dan het aanbod van de gerichte opleidingen (HBO en universiteit). Ook bij de sectie aan de TUDelft waar ik nu werk, Transport en Logistiek, zitten mensen met allerlei achtergronden, zoals sociologie, economie, filosofie, technische bestuurskunde, geografie, econometrie, wiskunde, vliegtuigbouwkunde, en zelfs chemie. Vervolgens hebben ontwikkelingen in verkeer en vervoer vele maatschappelijke effecten, zoals bereikbaarheids- veiligheids- en milieueffecten, en daarmee samenhangend economische en sociale.
Daarnaast staat verkeer en vervoer dicht bij mensen. Vrijwel iedereen is mobilist, en heeft een mening. En vrijwel dagelijks zijn er belangrijke berichten in de media over ons vakgebied, bijvoorbeeld over infrastructurele projecten, brandstofprijzen, files, veiligheid, nieuwe technologieën (zoals ebikes en elektrische auto’s), beleidsopties (openbaar vervoerbeleid, prijsbeleid of parkeren), energie of milieu.
Al met al ben ik erg blij dat ik in 1983 bij toeval in dit vakgebied terecht ben gekomen'.
Auteur: Redactie
Reactie plaatsen •