V&W investeert 25 miljoen in fietssnelwegen
Eerste pilots wijzen uit dat in stedelijke gebieden zo’n vijf procent van de autoforenzen door de aanleg van fietssnelwegen is te verleiden om vaker de fiets te nemen. Vijf fietssnelwegen zijn inmiddels in gebruik; voor de fietssnelwegen Den Haag-Leiden en Arnhem-Nijmegen zijn de plannen nog dit jaar gereed. Stadsregio’s en provincies worden uitgenodigd om met voorstellen te komen voor nog meer fietssnelwegen.
Naast het aanleggen van fietssnelwegen komen er tot 2013 bij stations 100.000 extra stallingsplaatsen voor fietsen. In samenwerking met zeker 20 gemeenten zal werk worden gemaakt van het ruimen van ‘wees’fietsen. Dat levert in de praktijk tot 20% meer stallingsruimte op. Ook voor bus- en tramhaltes volgt een impuls voor fietsenstallingen.
In het kader van verkeersveiligheid zal een praktijkproef met botsvriendelijke auto’s met airbag in de voorruit van start gaan. Met steun van het rijk wordt de fietsplanner van de Fietsersbond en de provincies verder ontwikkeld. En om de fietsendiefstal terug te dringen wordt samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken ondermeer ingezet op een framenummerverplichting per 2011 en het beschikbaar stellen van scanners aan politiekorpsen voor het uitlezen van de antidiefstalchip.
Het stimuleren van het fietsgebruik is een zaak van zowel rijksoverheid, provincies, gemeenten de fietsbranche en maatschappelijke organisaties zoals de Fietsersbond. De verschillende maatregelen en projecten komen dan ook in nauwe samenwerking met de verschillende spelers in het veld tot stand. Het rijk wil vooral faciliteren en randvoorwaarden scheppen voor ‘comfortabel, veilig en voordelig fietsen’.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •