Vrouwen kijken op borden, mannen in 't rond
Vrouwen zoeken hun weg in verkeer en vooral openbaar vervoer ánders dan mannen. De eersten vinden route-informatie het belangrijkst, de laatsten vertrouwen eerder op eigen oriëntatie. Anders gezegd: vrouwen kijken meer naar borden, mannen meer naar de omgeving. Bovendien vertrouwen ze meer op eerdere eigen ervaringen.
Dit is een van de verschillen die aan het licht kwamen in een onderzoek dat Keypoint Consultancy voor het CROW uitvoerde naar de informatiebehoefte van reizigers op (ov-) knooppunten. Voor het onderzoek werden leden van de ANWB, maar ook van specifieke belangenorganisaties als de Federatie Blinden- en Slechtzienden geënquêteerd.
Meest tevreden bleken de ondervraagden over de aangeboden bewegwijzering en reisinformatie op treinstations. De situatie bij busstations, ov-haltes en transferia wordt minder positief beoordeeld. Algemeen is de roep naar meer dynamische informatie: op het station wil men niet per se weten wanneer de trein 'volgens-het-boekje' moet arriveren maar wat de actuele stand van zaken is. Dat geldt ook voor aanvullende verkeersinformatie over bus, tram en metro.
Over busstations blijkt maar 40 procent tevreden over de aangeboden reisinformatie.
Aan dit laatste schort het 't meest bij transferia. De respondenten (van transferia maken overigens voornamelijk hoog opgeleide mannen gebruik) betoonden zich ontevreden over de reisinformatie. Actuele vertrektijden van aansluitend ov zijn essentieel, evenals tijdige informatie/bewegwijzering over de weg naar het transferium en over de vraag of daar nog parkeerruimte beschikbaar is.
Over busstations blijkt maar 40 procent tevreden over de aangeboden reisinformatie, terwijl driekwart van de ondervraagden wel aangeeft deze belangrijk te vinden. Ook hier wil men actuele informatie over aankomsttijden/aansluitingen van bussen en trams. Ook de bewegwijzering kan hier volgens het reizigerspubliek een stuk beter.
De uitkomsten van de enquête worden gebruikt voor het opstellen van richtlijnen over reisinformatie en bewegwijzering. Vervoerbedrijven, gemeenten en andere ov-partijen zouden daar hun voordeel mee moeten doen.
Reactie plaatsen •