‘VRI’s spreken één taal’
Verkeersregelinstallaties en het centrale netwerk waartoe ze behoren, spreken voortaan één taal. Daarvoor verantwoordelijk is de nieuwe tweede versie (officieel versie 2.1) van het zogeheten Ivera-protocol. Deze merkonafhankelijke datacommunicatiestandaard kan sinds 1 juli op netwerkniveau worden toegepast.
Al sinds 2002 was versie 1.0 letterlijk en figuurlijk op straat. Alle wegbeheerders hadden en hebben daarmee te maken. Ivera was namelijk het resultaat van samenwerking tussen TPA, Siemens, Peek Traffic, Vialis en Ko Hartog. Dit vijftal beheerst samen de VRI-markt. Verschil met de oude versie is dat de nieuwe 'VRI-grammatica' niet alleen geschikt is op het lokale 'stand-alone'-niveau, maar voor complete verkeerscentrales.
Eén van de praktische voordelen van versie 2.1 is dat wegbeheerders merkonafhankelijk nieuwe software naar lokale installaties kunnen downloaden, zonder dat iemand ter plekke nog in de kast hoeft te duiken, laat voorzitter Koen van der Veer (TPA) van de stichting Beheer IVERA Protocol weten. Versie 2.1 is daarmee aangepast aan de nieuwe eisen van dynamisch verkeersmanagement.
Merkonafhankelijke datacommunicatie op netwerkniveau mag een grote stap voorwaarts zijn, het verhaal is daarmee nog niet uit. Van der Veer voorspelt dat binnen twee jaar versie 3 van het protocol klaar is. Na lokale VRI's en centrales regeert het protocol dan ook de communicatie tussen centrales onderling. De gemeenschappelijke 'taal' vereenvoudigt dan de gegevensuitwisseling tussen bijvoorbeeld centrales van diverse wegbeheerders. Zoals vroeger op één beheerlocatie soms vier of vijf PC's stonden, wordt dat dan ook bij grootschalige netwerkcommunicatie verleden tijd.
Groot voordeel van de nu gelanceerde versie 2.1 is dat tweezijdige communicatie mogelijk wordt. Waar voorheen de centrale alleen informatie van een VRI ontving, kan dankzij het nieuwe protocol relevante informatie ook naar een VRI een paar straten verderop worden gestuurd.
Reactie plaatsen •