Vrachtfiets als laatste schakel in stadsdistributie
Uitgerust met een stevige aanhanger kan de fiets een milieuvriendelijke rol spelen in stedelijke distributie. Jos Sluijsmans van fietsdiensten.nl in Nijmegen timmert al een kleine tweeënhalf jaar met dit concept aan de weg. Dit jaar moet de doorbraak volgen. Want, vindt Sluijsmans, het moet maar eens afgelopen zijn met de praktijk dat grote vrachtwagens moeizaam door de binnenstad worstelen om bij een delicatessenwinkel twee doosjes chocola af te leveren.
'Een prachtig voorbeeld van een kleinschalige intermodale oplossing die ook elders in te zetten valt', prees de jury van 'VanAnaarBeter' (voor een betere bereikbaarheid op de weg) eind vorig jaar. Verder dan een nominatie kwam Sluijsmans echter niet. Het mankeert nog aan harde cijfers. Een eerder initiatief met een koeriersdienst per fiets tussen Nijmegen en Arnhem kwam niet echt van de grond. Potentieel heeft de pilot stedelijke distributie echter wel. 'Eénderde van de goederen die in de stad worden aangeboden, kan per fiets worden aangeleverd', meent Sluijsmans die nu dagelijks 40 à 50 km rondpeddelt om bijvoorbeeld kleding en biologische groentepakketten rond te brengen.
Perspectief voor fietsdistributie (als onderdeel van milieuvriendelijke distributie in het algemeen) is er zeker, bevestigt beleidsmedewerker Fons Claessen van het Bureau Duurzame Ontwikkeling van de gemeente Nijmegen. Volgens hem zouden winkeliers maar ook koeriersdiensten voor het idee geïnteresseerd moeten worden. Voor milieuvriendelijke stadsdistributie zou er een apart verdeelcentrum aan de stadsrand moeten komen. Van daaruit kunnen elektrische-, aardgas-, hybride voertuigen èn fietsen stadwaarts rijden en goederen afleveren. Behalve dat ondernemers geprikkeld moeten worden, zijn er nog juridische, technische en organisatorische hobbels te nemen, meldt Claessen. Hoe kan bijvoorbeeld de aansprakelijk van goederen bij overslag worden geregeld? Bij een fietsdistributieproject in Kopenhagen is heeft bijvoorbeeld de gemeente zelf daarvoor de verantwoordelijkheid op de schouders genomen. Andere vraag is hoe bestellende ondernemers online zicht kunnen houden op de goederenstroom.
Op papier zou met milieuvriendelijke distributie het aantal vervoersbewegingen (nu 3000 per week met 500 voertuigen) met 20 procent gereduceerd kunnen worden. Of eind dit jaar het milieuvriendelijk centrum voor stadsdistributie in Nijmegen een feit is, durft Claessen nog niet te zeggen. Sluijsmans versaagt ondertussen niet. Behalve in het goederenvervoer kan de fiets zijns inziens ook een rol spelen in het personenvervoer. Wekelijks brengt hij zelf met zijn fietstandem een herseninfarctpatiënt en een epilepticus te bestemder plekke.
Ten slotte speelt Sluijsmans nog met het idee van het fietsbonusproject. Fietsen moet beloond worden, vindt hij. Wie een chip op z'n tweewieler laat installeren, zou bijvoorbeeld bij elke oversteek van de Waalbrug twee euro kunnen incasseren. De fietsbonuspoortjes zouden kunnen bestaan uit GPS-detectie met aanvullende maatregelen om manipulatie te voorkomen. Vooral autopendelaars uit Oosterhout en Lent zouden zo geprikkeld kunnen worden om voortaan per fiets 'over de brug' te komen.
Reactie plaatsen •