Voorwoord: een bord (VK1/2017)
NVC 2015 in Zwolle. Ik raak aan de praat met Piet Stolk. Piet werkte tot 2015 bij de ANWB als relatiebeheerder bewegwijzering en is dit sinds 1 januari 2015 voor de nieuwe bewegwijzeringsdienst NBd. ‘Hoe bekend is de NBd eigenlijk in de vakwereld?’, vroeg Piet mij.
‘Tja…’, antwoordde ik.
Ruim een jaar later kan ik hier stelliger over zijn. Vanaf februari 2017, vanaf de verschijning van deze Verkeerskunde weten u en ik en alle andere lezers van deze uitgave, niet alleen wat de NBd is, maar ook wat de dienst doet, hoe de dienst het doet, welke bewegwijzeringsdeskundigheid er binnen de NBd gebundeld is en hoe de toekomst van bewegwijzering eruit kan zien: verdwijnen de borden vanwege de zelfrijdende auto? En de fietser dan?
Op www.verkeerskunde.nl/dossiers vindt u een uitgebreidere visie van Stephen Jansen, verkeersplanoloog in Rotterdam op bewegwijzering, dan u op pag 34 aantreft. Ik verklap het alvast. Jansen komt uit ‘de hoek van het interactie-ontwerp’. Dat zit dicht tegen human factors aan. ‘Je leert er’, zegt Jansen, ‘om producten te maken die begrijpbaar en toegankelijk zijn. Bewegwijzering heeft een sterke relatie met dit vakgebied.’
Hij vervolgt: ‘Mensen hebben een vanzelfsprekende indruk van een bewegwijzeringsbord. Maar de hele systematiek erachter - de planvorming, het doelen- en plaatsingsplan, de realisatie en het databeheer - zie je niet aan een bord. Daarnaast is een bord vaak een informatiedrager in een groter geheel.’ Anders gezegd: een bord staat nooit alleen. ‘Tegelijkertijd’, zegt Jansen, ‘is er groot vertrouwen in een bewegwijzeringsbord en gaat er een autoriteit vanuit die je, als overheid, wel moet waarmaken.’
Een mooie introductie, lijkt me, op een uitgebreid dossier Bewegwijzering. Ik denk dat het de moeite waard is.
Nettie Bakker, hoofdredacteur
Nettie@verkeerskunde.nl
Reactie plaatsen •