Voetgangers en fietsers beter beschermen tegen auto’s
Omdat onder verkeersslachtoffers nog veel voetgangers en fietsers zijn vindt de ANWB dat de bescherming van deze groep verder verbeterd dient te worden. De bescherming van voetgangers en fietsers kan worden vergroot door het ontwerp van de auto aan te passen.
Bescherming van voetgangers en fietsers bij auto’s is voor verbetering vatbaar. Dat kan onder meer door het vermijden van harde delen van de carrosserie aan de voorzijde van het voertuig. Dat blijkt uit de jongste crashtesten die Euro NCAP heeft uitgevoerd. Daarbij zijn de Honda CR-Z, Suzuki Swift 1.2, Citroën C4 1.6 en de Hyundai ix35 2.0 onder de loep genomen. Alle geteste voertuigen scoren wel goed op het gebied van veiligheid voor inzittenden.
Voetgangersvriendelijkheid
Hoewel de Citroën C4 over de hele linie goed scoort op het gebied van veiligheid haalt deze auto de minste punten voor voetgangersvriendelijkheid, terwijl de Honda de beste scores heeft. Bij de Citroën heeft de bumper maximaal gescoord voor bescherming aan de onderbenen van een voetganger. De voorste rand van de motorkap, waar het bovenbeen van een voetganger de auto zou raken, biedt overwegend slechte bescherming. De motorkap, waar het hoofd van een kind of een kleine volwassene de auto zou raken, biedt wisselende bescherming. De bescherming op plekken waar het hoofd van een volwassene zou neerkomen is slecht.
Samenwerkingsverband
Euro NCAP is een samenwerkingsverband van de ANWB en zijn Europese zusterclubs met de Nederlandse, Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenclubs.
Alle testresultaten
Bekijk alle testresulaten op www.anwb.nl
Auteur: Jacques Lorsheijd
Foto: ANWB/AVD
Reactie plaatsen •