Voertuig met CAN-bus kan wegdek ‘meten’
CAN-bus-technologie in voertuigen, aangevuld met cameratechnologie, kan informatie geven over de kwaliteit van het wegdek. Dit kan vervolgens een aanzienlijke besparing opleveren voor de wegdekbeheerder en draagt bij aan verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. Dit blijkt uit de resultaten van het Sensovo-project van het VIM, Vlaams Instituut voor Mobiliteit.
Om putten en andere wegdekschade in kaart te brengen, werden tijdens de proef onder andere wielsnelheidsensoren uitgelezen via de CAN-bus, een soort snel computernetwerk dat de communicatie tussen 2 elektronische componenten in de auto verzorgt. Via een speciaal geschreven formule werd bepaald of de ontvangen gegevens al dan niet voortkwamen van schade aan het wegdek. Door deze gegevens te matchen met gps-positionering, werd de locatie van de schade achterhaald.
Daarmee is elk recent voertuig een potentiële meetwagen, concluderen de onderzoekers. Op basis van de positieve resultaten besluit het VIM dat een verdere verfijning van het product zinvol en haalbaar is. Dit kan enerzijds door private partijen of anderzijds door de overheid die de data ter beschikking stelt.
Het Sensovo-project kostte 246.270 euro, waarvan 80 procent is bijgedragen door het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie) en 20 procent door de deelnemende projectpartners: Agiv, Aswebo, Athlon, AWV, Beijer Automotive, Caeleste, Coyote, Datavision, HavenGent, Melexis, Mobistar, OCW, Op3Mech, Siemens Industry Software NV, TaSS, Universiteit Antwerpen CoSys Lab, VAB, VITO en Voxdale.
Reactie plaatsen •