Vlaamse gedragscampagne tegen winkelfiles
Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit, VIM, organiseert van 3 tot 5 april de eerste gedragscampagne in het kader van het project ‘ShopMob’ dat verkeershinder bij woon-winkelverplaatsingen wil aanpakken.
Met z’n allen op hetzelfde moment met de auto naar de winkel betekent aanschuiven op de openbare weg, op de parkeerplaats, bij de versafdeling, de pashokjes tot aan de kassa. Binnen het project ShopMob brengt het VIM het woon-winkelverkeer in kaart, maakt het winkelpubliek bewust van dit gedrag en onderzoekt welke alternatieven er zijn. Hiervoor wordt een aantal gedragscampagnes georganiseerd, waarvan de eerste plaatsvindt tijdens de opening van het nieuwe Dansaert retailpark in Groot-Bijgaarden.
Testparcours met E-bikes en fietskarren
Tijdens de openingsdagen van dit park kunnen shoppers op een testsparcours kennismaken met e-bikes en fietskarren, waaronder ook een elektrische fietskar. Op deze manier hoopt het VIM het winkelpubliek te overtuigen van de mogelijkheid om de auto in te ruilen voor een 'verkeersvriendelijker' vervoersmiddel bij het winkelen. Deze campagne wordt verder ondersteund met tickets van De Lijn en STIB-MIVB. Tegelijkertijd loopt er via http://shopmob.be/ een online-enquête die het winkelgedrag in kaart brengt en deelnemers vraagt naar een oplossing voor een beter woon-winkelverkeer.
Projectpartners zijn: Comeos, Colruyt Group, De Lijn, De Fietsersbond vzw, Minerva nv, Mitiska REIM Ventures enSTIB-MIVB
Reactie plaatsen •