VIO: nieuwe vakvereniging voor Infra Ontwerp
Zo'n vijf jaar geleden ontstonden vanuit het toenmalige bestuur van de Vereniging van Nederlandstalige MX Gebruikers (VNMG, waarvan mede-initiatiefnemers Anton Beks en Jaap de Boer deel uitmaakten) de eerste plannen tot een nieuwe (studie)vereniging op het gebied van wegontwerp. Drie jaar later haakte ook het bestuur van de Civil Infra Benelux gebruikersgroep (Jordy Brouwers en Jeroen Tishauser) aan en kon het initiatief daadwerkelijk vorm krijgen: de VIO.
De VIO richt zich op het ontwerpproces en verkeersveiligheid voor hoofd- en regionale infrastructuur en wil als klankbord dienen voor kennisinstituten. De eerste Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VIO was op 21 oktober van dit jaar. 'Al voor deze eerste ALV hadden zich 23 bedrijven, zeven natuurlijke personen en vier studenten aangemeld als lid', vertelt Noltenius. 'Een fantastisch resultaat natuurlijk. Iedereen die lid wil worden kan lid worden, er zijn geen voorwaarden.'
Kennisniveau verhogen
De VIO wil meewerken en –denken over het ontwerpproces, en wel op zo'n manier dat het kennisniveau in Nederland (en België) naar een hoger plan wordt getild. Noltenius: 'Tegelijkertijd willen wij als klankbord optreden voor kennisinstituten als CROW, SWOV en Veilig Verkeer Nederland en in België voor het Instituut voor Mobiliteit (IMOB), het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en OCW (Onderzoeks Centrum voor de Wegenbouw).
Rijkswaterstaat omarmt ons initiatief, daar zijn we erg blij mee. Daarnaast willen we intensief in gesprek met het mbo, hbo en de universiteiten om het vak van wegontwerper te promoten binnen de afdelingen civiele techniek. Dat willen we bijvoorbeeld doen door gastcolleges te verzorgen.' Vanuit vier themagroepen (Onderzoek & Innovatie, Onderwijs, Processen en Kennis) definieert de VIO verder projecten die tot concrete resultaten moeten leiden.
Kennis borgen en ontsluiten
'Nu gaat veel kennis over het ontwerpen van wegen verloren', aldus Noltenius. 'Bovendien is de bestaande kennis niet overal even toegankelijk. Dit komt deels door een terugtrekkende beweging van Rijkswaterstaat, waardoor steeds meer taken rondom wegontwerp bij de markt liggen. De kennis wordt dus niet echt meer gebundeld en daardoor ook te weinig gedeeld. Hier wil de VIO een helpende hand toereiken. Hoe betrekken we de weggebruiker bij het ontwerp van nieuwe infra? Hoe toetsen wij of de gebruiker het ontwerp begrijpt en goed gebruikt? Wij geloven sterk in het ontwerpen voor en door de weggebruiker. Gebundelde infra-ontwerpkennis binnen de VIO kan dat proces versterken.'
Ambacht
Noltenius is voorzitter van de VIO. Hij is pas tevreden als het ambacht van wegontwerper een prominentere plaats inneemt dan nu het geval is. 'En als bij het opstellen van normen en richtlijnen de enorme hoeveelheid kennis die binnen de leden van vereniging aanwezig is, optimaal wordt benut en ingezet. Maar ik ben pas écht tevreden als de leden van de VIO doortastend initiatieven ondernemen!' Meer informatie: www.vereniginginfraontwerp.nl
Auteur: Redactiie
Marcel Noltenius van Elsbroek, directeur van Nobleo Bouw en Infra en voorzitter van VIO, de Vereniging voor Infra Ontwerp
Reactie plaatsen •