Vervoerders presenteren ‘Het Nieuwe Spoorplan’
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, bestaande uit Arriva,
Connexxion, Syntus en Veolia Transport, hebben Het Nieuwe Spoorplan
aangeboden aan minister van IenM Melanie Schultz van Haegen.
Volgens de vervoerders kan door aanbesteding het openbaar vervoer en met name het spoorvervoer beter voor de reiziger en goedkoper voor de belastingbetaler. Binnenkort neemt de minister een besluit of het hoofdrailnet wel of niet wordt aanbesteed.
Highlights uit Het Nieuwe Spoorplan
De vervoerders stellen voor om de opbouw van het treinsysteem in Nederland te
organiseren vanuit de formules HSL, Intercity en Stoptrein. Een formule indeling
per reizigersmarkt:
- Het HSL Net voor de internationale reiziger: moet een wezenlijk onderdeel
gaan vormen van het Europese HSL Net als hoofdas door Nederland, België en
Frankrijk.
- Intercitynetten voor de lange afstandsreiziger: eenvoudig in te delen in 3
logische geografische Intercitynetten, Centraal, Noord+Oost en Zuid +
separaat het HSL-net.
- Stoptrein voor de regionale reiziger: de formule Stoptreinen ontkoppelen van
de Intercity’s en uit het hoofdrailnet halen. Regionale stoptreinen
onderbrengen in volgende Regionetten: Net Noord Nederland (NNnet), Net
Overijssel – Twente (OTnet), Net Gelderland (Gnet), Net Noord Holland
(NHnet), Net Randstad (Rnet), Net Brabant (Bnet) en Net Limburg (LNet).
Aanbesteden
Volgens de openbaarvervoerbedrijven kan dit het beste worden bereikt door de Intercity’s en de 7 Regionetten aan te besteden; de Intercity’s in zijn geheel als Intercitynet of in drie geografische Intercitynetten; Centraal, Noord+Oost, Zuid en separaat het HSL-net. Elk afzonderlijk Regionet kan het beste daar waar mogelijk (qua fasering) meteen onderdeel uitmaken van een multimodale aanbesteding. Het Intercitynet Centraal kan het beste integraal in één geheel met het Randstad Regionet worden aanbesteed.
Resultaten
Volgens Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia Transport zal door het vereenvoudigen van het spoornetwerk de betrouwbaarheid en punctualiteit toenemen, met een hogere klanttevredenheid als resultaat. Daarnaast krijgt de Rijksoverheid geld geboden om de rendabele Intercity’s te mogen rijden. Met een deel van de verwachte hoge opbrengsten kunnen de niet rendabele stoptreinen worden gefinancierd.
Klik hier voor Het Nieuwe Spoorplan (PDF)
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •