Versterkte Harmsenbrug N57 maand eerder klaar
Uit een controle van de Harmsenbrug bleek vorig jaar dat versterking van de constructie nodig was. De brug kon de zware belasting van de afgelopen jaren niet meer aan en voldeed niet meer aan de Europese normen. Daarom heeft Rijkswaterstaat in juni 2014 in beide richtingen één rijstrook afgesloten en een verbod ingesteld voor vrachtwagens zwaarder dan 50 ton.
Snelle aanbesteding
Na een snelle aanbesteding is Rijkswaterstaat begonnen met de werkzaamheden om de brug te versterken. In samenwerking met opdrachtnemer Spie Nederland is Rijkswaterstaat er in geslaagd in acht maanden de Harmsenbrug weer helemaal gereed te maken voor al het verkeer. Dat is bijna een maand sneller dan gepland.
Staal
In totaal is 75 ton extra staal aangebracht. 40 ton aan de onderzijde van de brug en 35 ton in de pyloon. Dit staal is verwerkt onder het brugdek en aan de binnenzijde van de pyloon, zodat de aanblik aan de buitenzijde onveranderd bleef.
Slimme combinatie van werkzaamheden
Door een slimme combinatie was het mogelijk in hetzelfde tijdsbestek tevens enkele andere geplande werkzaamheden uit te voeren: asfalteren van het wegdek, reparatie van een voegovergang en het volledig verven van de pyloon. Daardoor zijn voorlopig geen grote werkzaamheden aan de Harmsenbrug meer nodig. Wel zal Rijkswaterstaat de jaarlijkse inspecties en het reguliere onderhoud uitvoeren.
Debat over samenwerken in wegenbouw
op 18 juni organiseert Verkeerskunde samen met promovendi van de Rijksuniversiteit Groningen en Saxion Hogeschool een vakdebat over samenwerking binnen DBFM-contracten in complexe wegenbouwprojecten, bij Movares in Utrecht.
Op 3 mei 2015 is de Harmsenbrug (N57) versterkt en weer volledig open voor het verkeer, een maand eerder dan gepland.
Reactie plaatsen •