Verplicht wegen containers onnodige lastenverzwaring
Bedrijven moeten straks hun goederen gecertificeerd wegen voordat ze deze per schip mogen laten vervoeren. Verladersorganisatie EVO waarschuwt dat Nederlandse bedrijven dan tot honderd miljoen euro extra gaan betalen, terwijl de veiligheid op schepen niet toeneemt.
De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) besprak de maatregel in Londen. Als de veiligheidscommissie van de IMO eind dit jaar akkoord gaat met de maatregel, gaat deze in 2016 in.
Acht miljard euro
Wereldwijd loopt de lastenverhoging met de maatregel op tot acht miljard euro, stelt EVO. Nederlandse handels- en productiebedrijven gaan tot twintig euro per container extra betalen om het gewicht op een gecertificeerde wijze te bepalen.
Verlies van containers
Het verplicht wegen van containers voorkomt volgens de IMO het verlies van containers op zee. Maar volgens EVO vergroot de maatregel de veiligheid echter niet. Jaarlijks slaan zo’n 350 containers overboord, meestal omdat ze simpelweg verkeerd zijn vastgezet. Ook staat tien procent van de containers uiteindelijk op een andere plek op het schip dan aanvankelijk de bedoeling was.
IenM voor maatregel
De Tweede Kamer deelt de bezorgdheid van EVO over de lastenverzwaring en sprak zich daarom eerder dit jaar in een motie uit tegen de weegverplichting. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) schaarde zich in Londen wel achter de weegverplichting. EVO probeert - in samenwerking met de Europese koepelorganisatie voor verladers en Aziatische verladersorganisaties - te voorkomen dat de IMO het voorstel definitief aanneemt.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •