Verlenging A4 tussen Delft en Schiedam kan doorgaan
Rijkswaterstaat mag beginnen met de aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak op 6 juli de bezwaren tegen het tracébesluit van de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat ongegrond verklaard.
Het besluit maakt de aanleg mogelijk van het zeven kilometer lange, ontbrekende stuk van de A4. In totaal 23 particulieren en organisaties, waaronder de Milieufederatie Zuid-Holland, hadden de Raad van State gevraagd het tracébesluit te vernietigen. Tegen de uitspraak van de Raad van State is geen hoger beroep mogelijk.
A13 ontlasten
Met het tracébesluit 'A4 Delft-Schiedam' kan een nieuwe snelweg worden aangelegd tussen de bestaande A4 bij de aansluiting Delft-Zuid (Kruithuisweg) en het knooppunt Kethelplein bij Schiedam. De A4 Delft-Schiedam moet de overvolle A13 ontlasten en een einde maken aan de overlast van doorgaand verkeer op lokale wegen.
Tunnel
De weg krijgt een verdiepte ligging en een tunnel. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil flink investeren in verbetering van de kwaliteit van het groene gebied met de aanleg van 100 hectare natuur, ecoducten, de sanering van glastuinbouw en de aanleg van ruiter- en wandelpaden. De weg kost € 898 miljoen.
Volgens de site van Rijkswaterstaat zal de uitvoering van het project tussen 2012 en 2015 plaatsvinden.
Auteur: Eveline Korving
De A4 Delf-Schiedam krijgt een verdiepte ligging en een landtunnel. (Foto: Ministerie Infrastructuur en Milieu)
Reactie plaatsen •