Verleiden tot reductie korte autoritten
De Vlaamse Verkeersorganisatie Mobiel 21 roept met de campagne ‘Korte Ritten Contracten’ automobilisten op om voor korte afstanden vaker te gaan lopen, fietsen of van het openbaar vervoer gebruik te maken. Van 21 maart tot 21 april gingen groepen deelnemers in 21 gemeenten de uitdaging aan om hun autogebruik voor korte ritten met minimaal 20 procent te reduceren.
‘Het gaat niet alleen om de reductie van de korte ritten in de campagnemaand, maar we willen automobilisten verleiden tot ander verplaatsingsgedrag. Daarbij is de groepsgewijze deelname, de sociale controle de sterke kant van onze campagne’, zegt Patrick Auwerx, campagneleider bij Mobiel 21.
In 21 gemeenten ondertekenden groepen deelnemers - bijvoorbeeld leden van een sport- of personeelsvereniging of een culturele organisatie - een zogenaamd korterittencontract. Aldus engageren zij zich in een groep om gedurende een maand 20 procent van hun korte autoverplaatsingen te vervangen door lopen, fietsen en openbaar vervoer. Alle bestemmingen op korte afstand komen in aanmerking: werk, school, vrije tijd. Gedurende de campagneperiode registreren de deelnemers dagelijks hun uitgespaarde autokilometers op het contract. De groepsgewijze deelname zorgt ervoor dat de contractgenoten elkaar kunnen motiveren. Aan het eind van de campagnemaand berekenen de gemeenten met het beschikbaar gestelde ‘berekeningstool’ het totale resultaat van hun deelnemers.
De campagne streeft naar een reductie van 100 korte-rittenkilometers per persoon. Met 100 km vervangen autoritten kan een uitstoot van ongeveer 16 kg koolstofdioxide worden vermeden. Per gemeente kan het streefgetal evenwel verschillen. Sommige gemeenten mikken hoger.
Het is het derde jaar dat de actie plaatsheeft. Onder de huidige 21 deelnemende Vlaamse gemeenten zitten Hasselt en Gent en ook Sint-Truiden, een gemeente van het eerste uur. Het aantal deelnemers per gemeente loopt uiteen. Hasselt spant de kroon met 700 automobilisten, andere gemeenten tellen ongeveer 50 tot 100 deelnemers.
Met de campagne heeft Mobiel 21 meerdere doelen voor ogen. Auwerx: ‘Allereerst willen we met het project bijdragen aan een beter milieu door vermindering van de uitstoot van koolstofdioxide en fijn stof. Op de tweede plaats staat verbetering van de gezondheid van deelnemers. Het derde doel betreft kostenbesparing bij de deelnemers.’ Voor de deelnemende automobilisten bleken gezondheidsmotieven zwaar te wegen. ‘Uit een evaluatieonderzoek die we in 2006 hebben verricht, kwam naar voren dat gezondheidsmotieven bij de deelnemers hoog scoren’, verklaart Auwerx.
Verleden jaar bespaarden 1473 automobilisten uit de 14 deelnemende gemeenten gezamenlijk 362.899 autokilometers, ofwel negen keer de wereld rond. Met deze beperkte persoonlijke inspanning werd 59.515 kg kooldioxide, 14.516 gram fijn stof en 116.127 euro aan individuele autokosten vermeden én werden er 16.293.510 extra calorieën verbruikt.
In 2006 moesten deelnemers gedurende drie maanden hun vermeden ritten registreren. Van een aantal deelnemers bleek dit te veel gevraagd; zij haakten om deze reden af, aldus Auwerx. Reden om dit jaar de campagneperiode tot één maand te beperken.
Reactie plaatsen •