Onze maatschappelijke uitdagingen worden steeds concreter. De uitstoot van CO2 en stikstof moet omlaag. We moeten 900.000 woningen bouwen in de steden. We moeten meer aandacht geven aan kwetsbare verkeersdeelnemers. En we moeten, fietsen en OV-gebruik stimuleren. En al deze uitdagingen grijpen op elkaar in.
Verkeersoptimalisatie: iedereen telt mee
We willen deze uitdagingen het liefst datagedreven aanpakken. Maar welke data hebben we eigenlijk? Op het gebied van verbetermogelijkheden in het verkeer zijn we behoorlijk slechtziend. Voetgangers, fietsers, rolstoel- en rollatorgebruikers zijn vaak onzichtbaar in de metingen. Vrachtauto’s en bestelauto’s kunnen we niet van elkaar onderscheiden.
Datagedreven werken is een uitdaging. Het uitgangspunt is dat iedereen meetelt in het verkeer en het recht heeft om gezien en geïnformeerd te worden. Iedereen verdient een vlotte doorstroming en veiligheid.
Vanuit deze visie zijn we aan de slag gegaan in de Verenigde Staten. In San Francisco hadden we drie hoofddoelstellingen voor tien opeenvolgende kruispunten op 3rd Street:
- Verbetering van het OV en de efficiëntie van de Light Rail Vehicle (LRV);
- Verbetering van voetgangersoversteek, ook voor grote groepen;
- Minimale inbreuk van 1 en 2 op doorstroming van motorvoertuigen.
De kruispunten werden door de stad uitgerust met LiDAR-sensoren om voetgangers, tweewielers, personenauto’s en vrachtauto’s te detecteren. Deze data hebben we aangevuld met dienstregelingsdata van de LRV’s, activeringsdata van de brandweer en data uit onze eigen FlowCube-sensoren (Visual AI) over wachtende mensen op de tramperrons – inclusief signalering van rolstoelgebruikers. Zo ontstond een real-time ‘digital twin’ van het traject. Hiermee konden we de doelstellingen realiseren. De LRV wachttijd-voor-rood werd zelfs verlaagd met 73%!
De steden Dublin en Marysville in Ohio toonden ook interesse. Dublin geeft auto’s een lage prioriteit. Voorop staan voertuigen van hulpdiensten. Daarna komen onder andere bussen, sneeuwschuivers, fietsen, en voetgangers. Maar auto's moeten niet te veel hinder ondervinden. We hebben de kruispunten in Dublin uitgebreid met FlowCube-sensoren om weggebruikers te classificeren. Vanuit deze data besturen we de verkeerslichten. Zo sturen we op multimodale stromen van weggebruikers en optimaliseren we de afwikkeling van het verkeer.
De implementatie van de real-time digital twin en multimodale kruispunt- & trajectregelaar in Marysville en Ohio is in de laatste fase. Daarin analyseren we de ingewonnen data en de werking van de regelaars. De reacties vanuit de steden zijn positief: de wachtrijen worden korter. De steden kunnen bovendien het verkeer eenvoudiger anders prioriteren, bijvoorbeeld bij werkzaamheden of evenementen.
Met deze datagedreven aanpak kunnen we verder gaan dan prioritering en optimalisatie. Samen met Goudappel onderzoeken we waar verdere verbeteringen mogelijk zijn. We herkennen bijvoorbeeld in de data ‘near misses’ (bijna-ongelukken) in het kruispuntverkeer. Deze verlagen het veiligheidsgevoel van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals (ouders met) kinderen, ouderen en mensen met een beperking. Met deze data in de hand kijken we met de stad naar mogelijke verbeteringen, bijvoorbeeld in de kruispuntinrichting.
Datagedreven werken loont! En het prijskaartje? Dat valt best mee. We vervangen inductielussen door een nieuwe sensor. We gebruiken een centrale regelaar om signaalplannen en het verkeerskundige beheer te vervangen. We voegen een digital twin module toe. Het resultaat: een kostenneutrale verbetering met veel potentie!