'Verkeersonderneming' voor stromend verkeer in Rijnmond
Nieuw in Rijnmond: de 'verkeersonderneming'. De missie? Eerst de bestuurskluwen ontwarren, dan verkeersknopen doorhakken en de bereikbaarheid van Europa's grootste haven garanderen. Deze zomer gaat de 'verkeersonderneming' aan de slag gaat om het goederen- én personenvervoer in het gebied aan de gang te houden.
Niet voor niets nam het Rotterdams Havenbedrijf eind vorig jaar het voortouw. Dáár wordt het dichtslibben van de aan- en afvoerlijnen het sterkst gevoeld. De suggestie van president-directeur Hans Smits ('een bereikbaarheidsonderneming die bevoegdheden overneemt en veel slagvaardiger files kan aanpakken') kwam in een gespreid bedje terecht. Verkeer en Waterstaat, Stadsregio en gemeente Rotterdam schaarden zich snel achter het initiatief. Maar naast publieke partijen voelen ook private partijen dat meer centrale regie noodzakelijk is. In de raad van advies van de nieuwe 'verkeersonderneming' zitten dan ook Kamer van Koophandel, EVO en TLN.
Bevoegdheden, daar zal het uiteindelijk van moeten komen, erkent directeur Laurens Schrijnen van de nieuwe project- en coördinatieclub. De nieuwe club, die zo’n 10 tot 15 personeelsleden zal hebben, voorziet bijvoorbeeld bevoegdheden op het gebied van regelscenario's in het kader van dynamisch verkeersmanagement: wanneer heeft op welke kruising het woon-werkverkeer prioriteit en wanneer heeft juist het vrachtvervoer voorrang?' Anderzijds wil Schrijnen niet te veel op het aambeeld van 'bevoegdheden' en 'mandaten' hameren. 'Die hebben we wel nodig om ons werk goed te doen, maar 't belangrijkst is dat iedereen z'n medeverantwoordelijkheid inziet, bereidt is samen te werken en beseft dat er iets moet gebeuren.'
Gewoon doen
Steeds meer bedrijven staat de 'nood in de ogen' geschreven, meldt Schrijnen. Nog meer verkeersdruk dreigt het gebied economisch te verlammen. Zonder maatregelen wordt dat alleen maar erger, met de komst van de tweede Maasvlakte (2013) en de werkzaamheden aan de A15 tussen Vaanplein en de (eerste) Maasvlakte tussen 2010 en 2015. Maasvlakte 2 brengt meer aanlanding van containers. Gesproken wordt al over de mogelijkheid van overslag op binnenvaart met pas verder landinwaarts een overslag op vervoer per as. Wat betreft de A15: hier staat een grote design-build-finance-maintain-operatie à twee miljard euro op stapel. In ieder geval tijdens de bouwfase móet er verkeersdruk van de ketel.
De 'verkeersonderneming' wil een spin in het web zijn op het vlak van mobiliteitsmanagement en DVM. 'We willen bijvoorbeeld initiatieven voor nachtrijden met het vrachtvervoer ondersteunen, concrete projecten voor van- en carpooling organiseren, openbaar vervoer over water stimuleren, voorkeurs- en alternatieve route voor het goederenvervoer aangeven, reisinformatie verbeteren, en vraag en aanbod in collectieve vervoerssystemen bij elkaar brengen', somt Schrijnen op. 'We gaan het gewoon dóen. En 'doen' betekent soms het oliekannetje gebruiken en soms de teugels strakker aanhalen. We moeten bijvoorbeeld leren slikken dat vanwege het grotere belang misschien ergens in de dorpsstraat drie of vier auto's in de rij staan', illustreert hij. Of de 'verkeersonderneming' na de A15-klus opgedoekt kan worden? 'Geen idee', zegt Schrijnen. Als het zeer grote verkeers- en vervoersmanagement op deze manier scóórt, ligt een tijdshorizon evenwel niet voor de hand. Volgens Schrijnen zullen dan eerder 'verkeersondernemingen' elders het Rijnmondse voorbeeld volgen.
Reactie plaatsen •