Verkeerskunsten, nieuw praktisch verkeersonderwijs
Het bijzondere van deze Verkeerskunsten is dat het een ‘doorgaande leerlijn is van praktische vaardigheden voor de hele basisschool’, zegt Ada Aalbrecht, adviseur van het ROV Zuid-Holland. Voor vier leeftijdscategorieën is er een handleiding voor oefeningen in praktische vaardigheden. Voor de oudere leeftijdsgroepen zijn dat veel fietsvaardigheidsoefeningen. Voor de jongste kinderen (groep 1 en 2) zijn er met name oefeningen met oversteken, zoals tussen geparkeerde auto’s of bij een zebra.
Hoewel er al veel lesmateriaal is voor praktische vaardigheden, ontbrak het tot dusver aan een gestructureerde handleiding voor het hele basisonderwijs, aldus Aalbrecht. ‘Al jaren wordt er gehamerd op het belang van praktisch verkeersonderwijs. Veel scholen vinden dat lastig te organiseren of spannend om met kinderen de weg op te gaan. Met deze methode bieden we een handreiking.’
De methode is ontwikkeld met de verkeersdocenten in Zuid-Holland. Deze leerkrachten worden door de regionale overheden gesubsidieerd en verzorgen al enige jaren, vooral praktisch verkeersonderwijs. Het doel van deze docenten is dat de praktische verkeerslessen worden overgenomen door de reguliere leerkrachten. Deze methode helpt daarbij. Verkeerskunsten is ook in andere delen van het land te gebruiken. Meer informatie is te vinden op www.schoolopseef.nl onder ‘verkeerskunsten’.
Meer informatie is op deze site te vinden onder 'verkeerskunsten
Auteur: Joske van Lith
De presentatie van de onderwijsmethode Verkeerskunsten in Zuid-Holland
Reactie plaatsen •