Verkeerskundige proef dynamische wegmarkering
Dynamische wegmarkering komt binnen handbereik. Na een jaar lang testen op de A44 tussen Den Haag en Schiphol, zijn verreweg de meeste kinderziektes verholpen. Tijd voor een nieuwe proef met het accent op de verkeerskundige aspecten. Volgen automobilisten het lichtspoor als rijstroken worden verlegd?
Switchen van twee naar drie rijstroken. Flexibel reageren op de verkeersdrukte of aanpassing van de wegindeling bij wegwerkzaamheden. Dat zijn enkele van de mogelijkheden van dynamische wegmarkering waarmee Rijkswaterstaat al enkele jaren experimenteert. Eerdere proeven bij Papendrecht en Utrecht liepen uit op een fiasco: de lampjes begaven het onder de verkeersdruk. Aan een verkeerskundige toetsing van de daar beproefde systemen kwam men amper toe.
Bij een vervolgproef op de A44-gebruikte Rijkswaterstaat verbeterde LED-lampjes en een halogeenlamp om een lichtspoor op het wegdek te trekken. De nu nog resterende problemen - soms verminderde lichtopbrengst door vervuiling en extra geluidshinder - zijn geen hinderpaal meer voor een echte praktijkproef, zegt dr. W.J.J. Knibbe van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat.
De nieuwe proef start komend najaar in Gelderland (A50) en Noord-Brabant (A2). Begin volgend jaar wordt dan de balans opgemaakt van hoe de verschillende lampjes het zowel technisch als verkeerskundig doen. Hamvraag is niet alleen of automobilist het spoor letterlijk en figuurlijk volgt, maar ook of andere aanduidingen bij het verleggen en versmallen van rijstroken voortaan achterwege kunnen blijven. Vaak worden nu nog matrixborden met kruisen en pijlen gebruikt. Als verdere toepassingen van dynamische markering noemt Knibbe tijdelijke discontinuïteiten in de wegindeling of rijstroken die wegens geluidhinder bepaalde tijden van de dag niet bereden mogen worden.
Buitenlandse ervaring met dynamische wegmarkering is beperkt. Knibbe noemt enkele voorbeelden van lokale toepassing in Frankfurt, Oslo, Hannover, Hamburg, Sevilla en Madrid. Nu de meeste technische problemen uit de weg zijn geruimd, ziet Knibbe bovendien perspectieven voor gebruik op het onderliggend wegennet. Zo kunnen lampjes bij een kruispunt, afhankelijk van het verkeersaanbod, wisselend één of twee rijstroken voor bijvoorbeeld de rechtsaf-beweging aangegeven.
Reactie plaatsen •