Verkeerscampagne afleiding krijgt vervolg
Het thema 'afleiding in het verkeer' blijft ook dit jaar hoog op de agenda van de landelijke verkeersorganisaties, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de politie.
Doel van de betrokken instanties is het verder verhogen van de verkeersveiligheid door automobilisten bewust te maken van de risico's van bellen en navigatie bedienen tijdens het rijden.
Campagne 'Laat je niet afleiden'
De bewustwordings- en handhavingscampagne 'Laat je niet afleiden' is vorig jaar goed beoordeeld door de weggebruiker. Een ruime meerderheid vond de boodschap duidelijk en geloofwaardig. Acht van de tien automobilisten achten het gevaarlijk om tijdens het rijden met de telefoon in de hand te bellen of de navigatie-apparatuur te bedienen. Ruim drievierde vindt politiecontroles op dit gedrag zinvol.
Gevaarlijk rijgedrag
De campagne richtte zich op verantwoord gebruik van elektronische apparatuur in de auto tijdens het rijden. Doordat de automobilist steeds meer apparatuur als mobiele telefoon, navigatie en dvd in de auto tot zijn beschikking heeft, kan dit tot gevaarlijke situaties op de weg leiden. De tips uit de campagne blijken goed nagevolgd te worden. 61% van de navigatiegebruikers en 66% van de bellers stopt even op een parkeerplaats om de apparatuur te bedienen. Opvallend is wel is dat zakelijke rijders de risico's van bellen en navigeren lager inschatten dan particuliere rijders en ook aangeven vaker tijdens het rijden elektronische apparatuur te bedienen. Gezien de positieve resultaten in 2010 krijgt de campagne in oktober 2011 een vervolg.
De campagne Afleiding in het verkeer is een initiatief van Veilig Verkeer Nederland, ANWB, Bovag, RAI, ministerie van Infrastructuur en Milieu, politie en het Landelijk Parket Team Verkeer van het Openbaar Ministerie.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •