Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft een nieuw rapport gepubliceerd met de titel "Verdelingseffecten van mobiliteitsbeleid". In dit rapport worden de verdelingseffecten van verschillende mobiliteitsmaatregelen onderzocht, waarbij gekeken wordt naar hoe beleid diverse groepen in de samenleving raakt. De publicatie biedt inzichten in de gevolgen van beleid voor bijvoorbeeld lage- en hoge inkomensgroepen, stedelijke en landelijke gebieden, en verschillende leeftijden.
Verdelingseffecten van mobiliteitsbeleid in kaart gebracht
Foto: Shutterstock
Verdelingseffecten krijgen de laatste jaren steeds meer aandacht. Wat doet bijvoorbeeld een nieuwe metroverbinding met de bereikbaarheid van banen voor praktisch opgeleiden? Welke groepen hebben het meeste voordeel van capaciteitsuitbreiding van het wegennet? Wie profiteren er van een verlaging van de ticketprijzen voor het ov? Kunnen scholieren meer scholen bereiken door de aanleg van een fietssnelweg?
Het KiM heeft onderzocht in hoeverre het huidige Nederlandse modelinstrumentarium in staat is om verschillen in effecten van mobiliteitsbeleid tussen bevolkingsgroepen en gebieden in kaart te brengen. De verschillende beschikbare modellen kunnen allemaal verdelingseffecten in beeld brengen. Er zijn echter grote verschillen als het gaat om het soort verdelingseffecten die in beeld kunnen worden gebracht.
Naast de mogelijkheden die de huidige modellen en tools bieden, schetst het KiM ook de bijbehorende onzekerheden en aandachtspunten. De belangrijkste onzekerheid zit daarmee niet zozeer in de modellen zelf, maar in de gedetailleerde informatie die nodig is om verdelingseffecten in beeld te krijgen ten aanzien van de demografische en sociaal-economische bevolkingssamenstelling en ten aanzien van de ruimtelijke spreiding van verschillende typen voorzieningen en soorten banen.
Verder biedt het onderzoek concrete handvatten om te komen tot een weloverwogen keuze voor het in te zetten instrument om verdelingseffecten van mobiliteits- en bereikbaarheidsbeleid in beeld te brengen.