Verbetering bereikbaarheid Utrecht stap dichterbij
Door de uitbreiding en inpassing binnen de wettelijke kaders voor luchtkwaliteit en geluid van bestaande wegen worden de stad en waardevolle landschappen zoals Amelisweerd en het Groene Hart zo veel mogelijk ontzien. Al eerder is overeengekomen om ook stevig in het openbaar vervoer te investeren.
De ‘Voorkeursrichting’ die door ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Cramer (VROM) samen met de regio is vastgesteld bestaat uit de volgende elementen:
Tussen de knooppunten Lunetten en Rijnweerd op de A27 rijden dagelijks 200.000 voertuigen. Om de doorstroming te verbeteren wordt de capaciteit vergroot naar 2x7 rijstroken en wordt het elkaar kruisende verkeer gescheiden. Ook worden de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd aangepast. De ‘bak’ bij Amelisweerd wordt hiervoor verbreed. Door een overkapping (van ongeveer
Daarnaast wordt de A12 tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten verbreed naar 2x6 rijstroken. De Noordelijke Randweg Utrecht wordt opgewaardeerd naar 2x2 rijstroken met een maximum snelheid van
In de studie is ook gekeken naar nieuwe verbindingswegen, zoals tussen de A2 en A12 en een weg door Amelisweerd. Uit de resultaten blijkt dat deze verbindingen niet nodig zijn voor een betere bereikbaarheid in 2020.
Daarnaast wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer en andere vormen van mobiliteit. De regionale overheden investeren 500 miljoen euro in regionaal ov, fiets, mobiliteitsmanagement en lokale wegen. In het kader van Programma Hoogfrequent Spoor worden verschillende corridors in en rondom Utrecht onderzocht op de mogelijkheden voor spoorboekloosrijden.
De ‘Voorkeursrichting’ wordt beoordeeld op basis van een strategisch MER. Als het definitieve besluit genomen is, start vanaf 2016 de uitvoering van het project. Voor deze wegaanpassingen is vanuit het Rijk 1,2 miljard euro beschikbaar tot 2020.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •