Verbeterde reiniging blindengeleidestroken
Smaller, langzamer en dieper, maar vooral grondiger. Zo worden tegenwoordig op het nieuwe Berlijnse Hauptbahnhof blindengeleidestroken gereinigd. Op het nieuwe station vervuilden de ribbeltegels in de geleidestroken veel sneller dan normaal en dreigden zelfs dicht te slibben. Speciale gemodificeerde straatveegmachines houden de geulen nu open en houden de stroken weer goed zichtbaar.
Zeven dagen in de week, van 5 uur ´s morgens tot 10 uur ´s avonds, wordt sinds enige maanden op het Berlijnse hoofdstation het totaal 10 km-lange traject aan blindengeleidestroken gereinigd met 30 cm brede walsborstels. Waar elders de reiniging van de ribbel- en reliëftegels geen bijzondere hoofdbrekens oplevert in de normale schoonmaak van trottoirs, winkelgebieden en voetgangerszonest, openbaarde zich in de Berlijnse stationsomgeving een specifiek probleem. Geleidelijk hoopte zich in de ribbels en reliëfs veel (en op den duur zeer hardnekkige) vuil op, afkomstig van remstof van de af en aan rijdende treinen.
Het dochterbedrijf van Deutsche Bahn dat verantwoordelijk is voor de stationsomgeving, ontwikkelde samen met reinigingsbedrijf Hako een variant op een bestaande veegmachine. Met de normale arbeidsbreedte van 60 cm, bleken de blindenstroken niet werkelijk schoon te worden. Op gehalveerde breedte blijken de rolborstels beter tegen hun taak opgewassen. Met een doseerinstallatie wordt vervolgens onder hoge druk het reinigingswater in de geulen gespoten en direct weer opgezogen. Met een markering op de machine, sturen de schoonmaakmedewerkers exact over de geleidestrook. Voor een goede reiniging moest wel wat ´gas´ worden teruggenomen. Alleen bij lage snelheid (2 km/uur tegen normaal 5 km/uur) worden de tegels goed schoon.
Van werkelijk nieuwe systeemontwikkeling is in het Berlijnse geval overigens geen sprake. Bestaande apparatuur van Hako werd in samenspraak met medewerkers van Deutsche Bahn aangepast. Voor zover bekend is de afzetting van remstof in blindengeleidestroken een ‘Berlijns’ probleem.
In Nederland worden deze geleidestroken ´meegenomen´ in de normale reiniging van de openbare omgeving. Dat geldt ook voor overdekte voetgangerszones en stationslocaties, meldt een medewerker van de Nederlandse Hako-vestiging in het Noord-Brabantse Andelst.
Teruglopende zichtbaarheid en ´vergrauwen´ van geleidetegels is volgens beleidsmedewerker mobiliteit en toegankelijkheid Roland van Grinsven van Viziris (een koepel van zes organisaties op het gebied van visuele handicaps) een groter probleem dan het dichtslibben van de geulen. Vaak laat de herkenbaarheid van de stroken te wensen over, meldt hij. Slechtzienden hebben door straatvervuiling, mede afhankelijk van het seizoen, vooral op buitenlocaties soms grote problemen de blindenroutes te vinden. Van specifieke reinigingsmiddelen of -methodes voor blindenstroken is volgens Van Grinsven geen sprake. Voor een goede herkenbaarheid is het ook belangrijk om de stroken vrij te houden van obstakels. Soms worden blindenstroken nauwelijks opgemerkt en geblokkeerd door ladende en lossende vrachtwagens. Recent werd dit probleem gesignaleerd op de nieuwe Haagse blindenroute tussen het Centraal Station en het ministerie van VWS. Uitgerekend de route waar geëxperimenteerd wordt met toepassing van GPS-technologie voor de geleiding van blinden en slechtzienden. In het algemeen worden blindenstroken volgens Van Grinsven wel gerespecteerd.
Reactie plaatsen •