Veiligheid voorop bij bouw Sluiskiltunnel
De aannemer van de bouw van de Sluiskiltunnel, de combinatie BAM-TBI, kan maximaal een miljoen euro extra verdienen door veel veiliger te werken dan gebruikelijk. Voor de bouw is een uitgebreide incentive-regeling opgesteld.
Om veiligheid echt in de cultuur van de werkzaamheden te laten doordringen, zijn er door de opdrachtgever, de BV Kanaalkruising Sluiskil, verschillende regelingen opgenomen, vertelt general manager Ton Vrijdag. Zo wordt er van de opdrachtgeverszijde drie keer per week 2 uur lang een ABC-check uitgevoerd. Dat wil zeggen dat gekeken wordt of er onvolkomenheden zijn op de bouwplaats die onmiddellijk veranderd moeten worden (A), dingen die in de loop van de dag moeten worden opgelost (B) of zaken die binnen 3 dagen aangepast moeten worden (C). Vrijdag: ‘Hoe minder A-zaken we tegenkomen hoe hoger de beloning.’
Veiligst werkende werknemer of team
Verder is er elke maand een verkiezing voor de veiligst werkende werknemer of het veiligst werkende team. Vrijdag: ‘Het doel hiervan is om veiligheid echt in de cultuur te krijgen. En mijn ervaring is, is dat dit heel goed werkt. Er ontstaat een soort competitie en dat motiveert enorm.’
Aantal ongevallen terugdringen
Daarnaast zijn er nog een aantal objectieve criteria op basis waarvan meer of minder geld uit de incentive-regeling beschikbaar is. Zo mogen er bijvoorbeeld maximaal vijf ongevallen plaatsvinden per miljoen gewerkte man-uren. Vrijdag: ‘Daarvoor moeten er echt inspanningen worden gedaan, want in de GWW-sector is 15 tot 25 ongelukken gebruikelijk.’
Naast de veiligheid van de werknemers, wordt er ook gelet op de veiligheid van weggebruikers tijdens de bouwwerkzaamheden.
De werkzaamheden
De Sluiskiltunnel krijgt – naast aansluitende wegen en twee ongelijkvloerse kruisingen – twee geboorde buizen van elk circa
Auteur: Jacques Lorsheijd
Reactie plaatsen •