Veiligheid op Utrechtse wegen ondermaats
Van de provinciale wegen in Utrecht krijgt 71 % twee veiligheidssterren. Daarmee zijn deze wegen niet veilig genoeg, zo luidt de uitkomst van ANWB-onderzoek.
Als de wegen in Utrecht naar een veiligheidsniveau van minimaal drie sterren zouden worden gebracht, zou dat ongeveer 777 doden en gewonden schelen. Dit vraagt om een investering van 113 miljoen euro de komende 20 jaar. De ANWB zou graag met Gedeputeerde Staten van Utrecht hierover in gesprek gaan. Wegen in andere provincies heeft de ANWB al eerder beoordeeld.
Mogelijke maatregelen
Om als veilig te gelden, moet een weg minimaal drie sterren scoren. Ongeveer een kwart (24%) van de Utrechtse provinciale wegen zit op dit niveau, maar bijna drie kwart (71%) scoort in het onderzoek niet meer dan twee sterren en 5% scoort één ster. Om deze wegen op het minimale veiligheidsniveau van drie sterren te brengen, is een investering nodig van 113 miljoen euro. De wegen worden dan bijvoorbeeld voorzien van geleiderails (vangrails), van rammelstroken en/of extra rijstroken. Als de provincie in twintig jaar tijd naar deze verbetering zou toewerken, zouden er in Utrecht in deze periode 777 minder verkeerslachtoffers vallen.
De ANWB heeft bij haar onderzoek gebruik gemaakt van de EuroRAP-methode. Hierbij wordt de veiligheid van de weg gemeten aan de hand van de wegkenmerken, en vervolgens uitgedrukt in een aantal sterren. Deze wetenschappelijk erkende methode wordt in binnen- en buitenland al 10 jaar met succes toegepast.
Relatief veel slachtoffers
Provinciale wegen beslaan maar 6% van het totale Nederlandse wegennet. Toch valt hier ruim een kwart van alle verkeersslachtoffers. Dit heeft te maken met de relatief hoge snelheid waarmee hier wordt gereden, met tegenliggers en gevaarlijke obstakels langs de weg. Dit leidt niet zelden tot ernstige bermongevallen, frontale aanrijdingen en aanrijdingen met bomen, ongevallen met een vaak dramatische afloop.
Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar 650 doden en ongeveer 19.000 ernstig gewonden. Dat komt neer op bijna twee doden en 52 ernstig gewonden per dag. De ANWB wil met haar onderzoek bijdragen aan een verbeterde veiligheid van de Nederlandse provinciale wegen.
Auteur: Marieke Hut
Reactie plaatsen •