Veel beweging in stedelijke distributie regio Arnhem Nijmegen
Dat bleek afgelopen week tijdens de Netwerkbijeenkomst Stedelijke Distributie. Daar presenteerden logistieke ondernemers een aantal nieuwe initiatieven en concepten die gericht zijn op slimme, efficiënte en schone bevoorrading van de binnensteden.
Regiomagazijn
Een van de initiatieven is het realiseren van een regiomagazijn op TPN-West in Nijmegen. Daar worden goederen afkomstig vanuit landelijke distributiepunten en bestemd voor en vanuit de binnenstad omgekoppeld of overgeladen op kleinere, schone voertuigen voor de ‘last mile’ naar de binnenstad.
Rekenmodel Connekt
Landelijke netwerkorganisatie voor duurzame mobiliteit Connekt heeft een nieuw rekenmodel ontwikkeld dat marktpartijen ondersteunt bij de duurzame bevoorrading. Verladers en transportbedrijven kunnen daarmee uitrekenen wat slimme bundeling van goederen voor binnenstadwinkeliers hen kan opleveren.
Gemeenten dragen ook bij
De Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft een vraag en aanbod analyse uitgevoerd van vervoer van pakjes en pakketten. Arnhem bereidt milieuzonering voor en bundeling van pakketten voor winkeliers in de binnenstad en stuurt vooral op minder kilometers met schoner vervoer. In Nijmegen worden toegangspaaltjes naar het voetgangersgebied vervangen door ‘roadbarrriers’ en mogen schone en stille voertuigen buiten de normale venstertijden in de binnenstad bezorgen.
De Groene Hub
Deze nieuwe ontwikkelingen op het gebied van duurzame binnenstaddistributie passen in de ambities van De Groene Hub. Dit project wordt gefinancierd door het Innovatieprogramma Klimaatneutrale Steden (IKS) en beoogt een duurzame verandering van bestaande (transport)systemen en ketens. De Groene Hub gaat over minder, schone en slimme kilometers. Dat kan door rijden op groen gas en slimme binnenstaddistributie.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •