Vanaf 2023 meer treinen tussen Flevoland en Amsterdam
De spoorverbinding tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad wordt verder verbeterd. Daardoor wordt het mogelijk om vanaf 2023 elke tien minuten Intercity’s en elke tien minuten een Sprinter op de corridor (OV SAAL) te laten rijden.
Dat zijn staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) en de regionale overheden overeengekomen, in overleg met de spoorsector.
In de nieuwe situatie rijden er tussen Amsterdam en Flevoland geen 8 treinen per uur, maar 16. Staatssecretaris Mansveld: ‘Reizigers kunnen dan dus echt spoorboekloos gaan rijden.’
Aanvulling op eerder gemaakte afspraken
De afspraken zijn een aanvulling op de eerder gemaakte afspraken, waardoor nu in totaal ruim 1,4 miljard euro wordt geïnvesteerd in de bereikbaarheid van Schiphol, Amsterdamse Zuidas en Almere. Met twee sporen extra bij station Weesp kunnen de Intercity’s de Sprinters gemakkelijker passeren. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over de inpassing, waaronder bij Weesp. Ook komt er een oplossing om de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar af te stemmen. En er kan op de Gooilijn (Amsterdam-Hilversum) elke tien minuten een Sprinter rijden.
Met de investering om te komen tot 16 treinen per uur is een bedrag gemoeid van in totaal ongeveer 500 miljoen. Afgelopen voorjaar besloot de staatssecretaris reeds 225 miljoen euro uit te trekken voor de aanleg van het beveiligingssysteem ERTMS en 70 miljoen voor overige maatregelen. Nu reserveert zij ook 200 miljoen extra voor aanvullende maatregelen, zoals voor uitbreiding van de infrastructuur bij Weesp.
Op dit moment wordt voor 900 miljoen euro aan maatregelen voor de korte termijn uitgevoerd in de SAAL-corridor. Het gaat onder meer om een spoorverdubbeling (van twee naar vier sporen) op de Zuidtak van Amsterdam, keervoorzieningen in Almere en geluidschermen op het traject tussen Hoofddorp en Lelystad. Hier komen deze aanvullende afspraken nu dus bij.
OV SAAL
Het project OV SAAL is onderdeel van Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), en heeft als doel de capaciteit en kwaliteit van het openbaar vervoer in de SAAL-corridor stapsgewijs te verbeteren. De verbeteringen houden gelijke tred met de ruimtelijke ontwikkelingen -woningbouw in Almere- en de vervoervraag in de regio.
Auteur: Joske van Lith
In 2023 rijden er geen 8 maar 16 treinen per uur tussen Flevoland en Amsterdam
Reactie plaatsen •