Van chaotisch Concert at Sea-einde naar gestroomlijnd festivalvertrek
Bløf kon dus maar beter niét het sluitstuk van 'Concert at Sea' worden, vond het verkeersmanagement. En inderdaad, mede dankzij het honoreren van deze tip door de concertorganisatie verliep de uittocht van de 55.000 bezoekers aan de 'kwaliteitspop-manifestatie' op de Zeeuwse Brouwersdam deze zomer gesmeerd. Na een chaotisch evenementseinde in 2007 is nu een compleet verkeerscirculatie- en communicatieprogramma uit de kast getrokken om de bezoekersstroom naar en van het evenement in goede banen te leiden.
Voor de coördinatie hiervan was verkeerskundige Erik Verschoor van adviesbureau Arcadis bij Rijkswaterstaat gedetacheerd. Verschoor blikt tevreden terug op de manier waarop de bezoekersstroom op de heen- én terugreis verliep. Dankzij postcoderegistratie bij de kaartverkoop werd al een goede inschatting gemaakt van de windstreken waaruit de bezoekers zouden komen. Ook burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland - met de concertorganisatie verantwoordelijk voor de verkeersafwikkeling - toonden zich na afloop in hun nopjes: 'Het verkeerscirculatie- en communicatieplan heeft uitstekend gewerkt en heeft de files en overlast voor de inwoners van Scharendijke en Ellemeet tot een minimum beperkt'. Verschoor: ‘Uit verkeerskundig oogpunt is er nauwelijks een slechtere locatie denkbaar voor zo'n evenement. Al het verkeer, vooral uit Zuid-Holland en Zeeland, moest over N-wegen worden afgewikkeld.' Op de eerste dag van het muziekweekeinde werd de bezoekersstroom gemonitord. 'Met videokentekenregistratie werden de trajecttijden tussen de diverse cameralocaties vastgesteld. Bovendien registreerden deze camera’s ook het aantal passerende auto's waardoor we een beeld van de totale verkeersintensiteit konden verkrijgen.'
Last but not least prijst Verschoor de samenwerking en inzet van Rijkswaterstaat-Zeeland met de Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland, de 15 weginspecteurs 'en route' en de politie van Zeeland en Rotterdam-Rijnmond die met een camera in de lucht hing. 'Normaal is Zeeland voor de Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland een zwart gat, maar dankzij het meetnet met kentekencamera's ontstond nu een betrouwbaar beeld van actuele reistijden en intensiteiten. We hadden niet meer dan twee kilometer file, bijvoorbeeld door kleine ongevallen. Met inzet van mensen ter plaatse konden we ervoor zorgen dat in die gevallen de mensen niet op de weg, maar in de berm hun schadeformulier gingen invullen. Dat schetst het soort ‘problemen’ waarmee we dit keer te maken hadden', zegt Verschoor.
Wolkbreuk
Een verschil van dag en nacht met het chaotische concerteinde in 2007 toen een wolkbreuk de tot parkeerterrein benoemde graslanden in een moeras omtoverde en er zelfs politie-te-paard aan te pas moest komen om in elk geval voor bezoekersbussen de weg vrij te maken. Bovendien kruisten voetgangersstromen de afvoerroutes van de bussen. Extra complicatie was en is dat het aantal ov-bezoekers minimaal is. Verschoor schat dat dit keer maximaal 2000 mensen per trein en bus kwamen. Daartegenover staat dat veel, met name Zeeuwse, bezoekers per fiets kwamen.
Met het leergeld van vorig jaar werd in de concerteditie 2008 een groot deel van de bezoekers naar het werkeiland Neeltje Jans gedirigeerd vanwaar pendelbussen het laatste traject naar het concert verzorgden.Al was en is de Brouwersdam uit bereikbaarheidsoogpunt een uiterst lastige locatie, toch meent Verschoor dat de gehanteerde werkwijze en een aantal ingrediënten uit het regelscenario van nut kunnen zijn bij de verkeerskundige afwikkeling van andere grootschalige evenementen. 'In 2007 moesten we ons bij de verkeersregeling nog baseren op giswerk. Toen bijvoorbeeld een groot parkeerterrein aan de zuidzijde van de concertlocatie volstroomde, werd dat niet bijtijds gecommuniceerd en hadden we ook geen middelen om in te grijpen. Nu hadden we een beter beeld. En mede dankzij de aanpassing van het slot van het festival verliep ook het vertrek van de bezoekers perfect.'
Reactie plaatsen •