Utrecht schoeit Regiotaxi op kleinere leest
Regiotaxi Utrecht functioneerde niet goed. Zowel gewone klanten als speciale ‘mystery guests’ in opdracht van de stadsregio klaagden over de rit- en wachttijden, waarmee vervoerder PMN vaak ver boven de normen schoot. Toen bleek dat de vervoerder het contract niet naar behoren uit kon dienen besloot stadsregio Utrecht tot een versnelde aanbesteding volgens een nieuwe formule.
In de problemen van PMN (Personenvervoer Midden Nederland, een samenwerkingsverband van enkele regionale taxicentrales) en ook in de voorgenomen aanpak van de provincie bij de aanbesteding van Regiotaxi komt een aantal trends bijeen die elders in het land zijn ingezet. De vervoerders zullen niet meer dingen op één concessie die de hele stadsregio bestrijkt: het gebied wordt opgedeeld in drie percelen en ieder perceel wordt aan meerdere vervoerders gegund. Een aparte centrale staat de reiziger te woord en communiceert de ritaanvragen naar de vervoerders.
De keuze om meerdere vervoerders per perceel toe te laten is gemaakt naar Zeeuws voorbeeld. De provincie Zeeland besloot hiertoe in 2005 omdat de vervoersvraag anders voor een aantal regionale centrales te groot zou zijn, waardoor alleen grote vervoerders een kans zouden maken. Bijkomend voordeel is dat de reiziger kan kiezen tussen verschillende centrales; een zeldzaam geval van directe concurrentie om de klant. Heeft de reiziger geen voorkeur, dan wijst de centrale een vervoerder aan.
Het loskoppelen van het vervoer en de ritaanname is onvermijdelijk omdat centrales anders elkaars klanten zouden kunnen wegkapen. Dezelfde ontkoppeling werd ook toegepast in Twente (2006) met als doel de vereenvoudiging van het reserveringsproces (één telefoonnummer voor de hele regio) en in Gelderland (2007), waar de centrale reizigers moet kunnen adviseren om voor een deel van het traject de reguliere bus te nemen. Callcenters zijn vaak ook beter toegerust om Wvg-reizigers te woord te staan.
Einde schaalvergroting
De schaalvergroting in het regiotaxivervoer in de afgelopen jaren lijkt met de verspreiding van deze nieuwe aanpak ten einde gekomen. Deelname aan aanbesteding en duurzaam voldoen aan de eisen van het contract is voor groepen samenwerkende taxicentrales, ook buiten de Utrechtse regio, erg moeizaam gebleken. Vanwege het grote marktaandeel van Wvg- en regiotaxiritten werden de centrales niettemin gedwongen om deel te nemen, als samenwerkingsverband of als onderaannemer van grote spelers als Connexxion en DVG.
Taxiondernemers waarschuwen in brancheoverleg en vakbladen al enige tijd voor de negatieve marges waarmee veel kleine taxicentrales de laatste jaren te maken hebben en de dreiging van een uitgedunde markt. Met het nieuwe bestek zet stadsregio Utrecht in op kleinschalige uitvoering onder een uniforme formule.
Het aangekondigde voornemen om de productnaam te veranderen van Regiotaxi in OV-taxi is in mei teruggedraaid. Doel was om te benadrukken dat de dienst onderdeel uitmaakt van de ov-keten. Uiteindelijk was echter aansluiting bij de landelijke naam Regiotaxi doorslaggevend, aldus woordvoerder Regie Bouma van de stadsregio.
Reactie plaatsen •