Utrecht overkapt A2 met flatbouw en park
Een kap van 1650 meter lengte over de A2, moet de komende jaren korte metten maken met de tientallen jaren lange infrastructurele barrièrewerking aan de westkant van de stad Utrecht. Met woningbouw tot mogelijk zes lagen hoog en een parkgebied bovenop de snelwegoverkapping, maakt Utrecht met verdere planologische ontwikkeling van Vinex-wijk Leidsche Rijn de sprong westwaarts over de A2.
'De snelweg is samen met het Amsterdam-Rijnkanaal altijd al een geweldige grensblokkade geweest voor de natuurlijke ontwikkeling van de stad', vertelt Paul Scheublin, projectmanager voor de integratie van de A2 in Utrecht-West. Samen met Rijkswaterstaat is afgesproken dat het A2-tracé medio 2010 ongeveer 110 meter verlegd zal zijn en daar ter plekke tien rijstroken zal tellen, te weten drie per hoofdrijbaan en twee per parallelbaan per rijrichting. De totale ruimtelijke integratie van de A2 aan de westzijde van de stad (van Maarssen tot en met knooppunt Hooggelegen) kost 515 miljoen euro. Gemeente, regio en provincie nemen daarvan ongeveer eenvijfde voor hun rekening.
'De A2 wordt met dit project als het ware ‘ingepakt’, meent Scheublin. 'De stad wordt over de snelweg heen getild. Het kanaal op zich is daarna stedenbouwkundig niet meer zo'n probleem. Door de verlegging over 110 meter van de A2 west-waarts kunnen er straks aan het water in dit gebied zo'n duizend woningen worden gebouwd.'
Totaal komen er in de A2-zone van Leidsche Rijn zo'n tienduizend van de totaal dertigduizend woningen te staan, dat wil zeggen binnen een corridor van zo'n zeshonderd meter ter weerszijden van de snelweg. De bouw van de overkapping start begin 2007. De aanbesteding voor de klus is inmiddels gestart. Juli 2010 moet het karwei geklaard zijn. Of op de kap slechts in twee of drie lagen dan wel zes lagen gebouwd zal worden, hangt af van juridische en financiële aspecten.
Veiligheid
Externe veiligheid speelde een belangrijk rol bij de vormgeving van de kap. Bij eventuele explosies van LPG-tankwagens moeten drukgolven 'weg' kunnen, reden waarom in het oorspronkelijke plan de gehele kap over een lengte van 700 meter onderbroken zou moeten worden. Na tests door TNO bleken twee 'gaten' van elk 150 meter boven de hoofdrijbanen ook voldoende. Waar de kap wordt onderbroken, komen verticale geluidsschermen te staan. De parallelrijbanen worden aan weerszijden geheel overkapt.
De twee tunnelbuizen zelf worden voorzien van vluchtstroken, permanente camerabewaking, geluidsinstallaties, vluchtdeuren en elektronica om automobilisten in geval van nood snel de weg te wijzen.
Drie jaar geleden werd een andere optie, namelijk tunnelaanleg over het gehele traject, van de hand gewezen. Grondwaterproblemen zouden een dergelijk project financieel onbeheersbaar maken.
Behalve voor ruimtelijke integratie gebruikt de gemeente Utrecht de kap ook als ondergrond voor de aanleg van de Stadsweg, een belangrijke nieuwe noord/zuid-verbinding in Leidsche Rijn. De gemeente spreekt van een 'unieke vorm van intensief ruimtegebruik'.
Reactie plaatsen •