Utrecht gaat vervuilende bestel- en personenauto’s uit stad weren
Vanaf 1 januari 2015 zal Utrecht als eerste gemeente een milieuzone invoeren voor bestel- en personenauto’s. De winst aan schone lucht ervan is relatief beperkt, waardoor de vraag rijst of de milieuwinst de maatregel en het afwijkend regime rechtvaardigt. Utrecht stelt dat ook kleine beetjes bijdragen aan het halen van Europese luchtkwaliteitsnormen.
Voor vrachtverkeer geldt in twaalf Nederlandse steden een milieuzone. Binnen de zone mogen alleen vrachtauto’s rijden en parkeren die voldoen aan bepaalde eisen qua uitstoot.
Utrecht wil per januari 2015 ook toegangseisen stellen aan personen- en bestelauto’s. Personenauto’s op diesel ouder dan 15 jaar - oldtimers uitgezonderd - mogen de milieuzone niet meer in. En alleen bestelvoertuigen met Euroklasse 3 of hoger hebben toegang tot de zone. De maatregel maakt deel uit van een breed pakket luchtkwaliteitsmaatregelen uit het ‘Uitvoeringsprogramma Gezonde Lucht voor Utrecht’, dat de gemeenteraad oktober 2013 vaststelde. Woordvoerder van de gemeente Utrecht Erik Suik over de effecten: ‘De maatregel levert een bescheiden bijdrage aan betere luchtkwaliteit. In de binnenring vallen 170 personenauto’s in het regime. Vanuit de hele stad komen er 3000 bij. Daarnaast betreft het 172 bestelauto’s in en 3400 buiten de ring.’ Inzetten van schonere stads- en streekbussen levert een meer substantiële bijdrage, bevestigt hij. ‘Maar alle maatregelen, hoe klein ook, dragen bij aan schonere lucht.’
KNAC-directeur Peter Staal meent dat het niet meer om feiten, maar om emoties gaat. ‘Symboolpolitiek, met gemeenteraadsverkiezingen voor de deur. De milieuwinst is gering en uit evaluaties blijkt dat luchtvervuiling aan de rand van milieuzones toeneemt, bijvoorbeeld op de Vleutenseweg.’ Dat gemeenten verschillende milieueisen stellen vindt KNAC daarnaast onwenselijk. Staal vreest voor precedentwerking. Een uniforme aanpak heeft de voorkeur, reageert gemeentewoordvoerder Suik. ‘Een landelijke principeovereenkomst is opgesteld, maar niet ondertekend. Het afwijkend regime is nodig om de Europese luchtkwaliteitsnormen te halen. Mogelijk volgen meer gemeenten.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •