Utrecht gaat files digitaal bestrijden
Nu het steeds moeilijker is om nieuwe infrastructuur te realiseren, gaat de provincie Utrecht op grote schaal ICT inzetten om de files te bestrijden. Vanuit een nieuw ingerichte verkeerscentrale worden de verkeerstromen in het provinciale netwerk gedetailleerd in kaart gebracht. En de automobilist krijgt op maat gesneden verkeersinformatie geleverd.
Voorlopig gaat het nog om plannen, maar GS van de provincie heeft al laten blijken dat men de portemonnee wil opentrekken voor realistische initiatieven. ‘En daar gaat het om bij het project ‘ICT-onderweg’, aldus projectleider Hans van Rooyen van de provincie. ‘We hebben een aantal projecten geselecteerd die van belang zijn bij het verzamelen en verwerken van verkeersinformatie en bij het doorgeven van die informatie aan de automobilist. De projecten richten zich vooral op het uitwisselen van informatie tussen in-carsystemen en wegkantsystemen. We willen zo beter anticiperen op het gedrag van de weggebruiker.’
Een van de opvallendste projecten is de inzet van de automobilist als ‘sensor’. Opzet is om - net als eerder bij een proef in Noord Brabant - via data uit bijvoorbeeld het gsm-netwerk verkeersstromen in beeld te brengen. Van Rooyen: ‘Maar wij willen via dezelfde weg ook weer informatie bij de automobilist terugbrengen en wel specifiek toegesneden op het individu. Verkeersinformatie op maat dus.’
Het plan is om dit voorjaar - vooruitlopend op een meer definitieve uitwerking van de plannen - een proef langs de A28 en de N237 tussen Utrecht en Amersfoort te starten. De keuze is op dit traject gevallen omdat de provinciale weg N237 parallel loopt aan de A28 en in geval van files uitwijkmogelijkheden biedt.
Regionale verkeerscentrale
Aan de basis van de nieuwe ICT-aanpak ligt de oprichting van een Utrechts Data Warehouse en de inrichting van een regionale verkeerscentrale. Met het Data Warehouse - waar alle relevante verkeersdata wordt gebundeld - wil Utrecht niet wachten op het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat plannen heeft voor een Nationaal Data Warehouse. Van Rooyen: ‘We hebben een beetje haast en ook denken wij gedetailleerdere informatie nodig te hebben. Zo zal het Nationale Data Warehouse niet alle wegen in de regio dekken.’
Verder zal een regionale verkeerscentrale worden opgetuigd als onderdeel van de regionale Rijkswaterstaatcentrale maar met inbreng van alle wegbeheerders in de regio. ‘Het verschil ten opzichte van soortgelijk initiatieven rond Alkmaar en het KAN-gebied is dat de operators in de centrale mandaat hebben om zelfstandig beslissingen te nemen zonder elke keer ruggespraak te hoeven houden met de verschillende wegbeheerders.’
Voor het totale project is zo’n 25 miljoen euro gereserveerd. Dit voorjaar gaat men de plannen verder uitwerken.
Reactie plaatsen •