Universiteit Twente gebruikt bluetooth-data
De Universiteit Twente en de VerkeersInformatieDienst (VID) hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het gebruik van bluetooth-data in onderzoeksprojecten. Daarmee krijgt de vakgroep Verkeer, Vervoer en Ruimte er een omvangrijke dataset bij.
Onderzoeker Bas Tutert is blij met de overeenkomst: ‘Uit de data kun je drie soorten informatie halen: op de eerste plaats reistijden, daarvoor gebruikt de VID de data, maar je kunt er ook herkomst- en bestemmingspatronen en gegevens over routekeuzes uithalen.’ Tutert verwacht dat de nieuwe dataset veel gaat opleveren. ‘In verkeersmodellen worden allerlei aannames gedaan op basis van beperkte data, nu krijgen we er meer data bij. We verwachten dat we daar nieuwe inzichten uit zullen halen.’
Onderzoek
Eerder deed de UT – op basis van gegevens uit kentekenregistratie – onderzoek naar routekeuzes in Alkmaar en Enschede. Daaruit bleek al dat automobilisten niet alleen reistijd meewegen bij de routekeuze. Tutert: ‘Het gaat om veel meer, weghiërarchie speelt een rol, de kans op oponthoud, maar ook andere variabelen. Het blijkt bijvoorbeeld dat automobilisten heel standvastig zijn in routekeuzes.’
Data-voor-info
De samenwerking met de VID is een zogenaamd data-voor-info-contract, waarvoor niet betaald wordt. Dat betekent dat de VID als eerste informatie krijgt uit het onderzoek op basis van de Bluetooth-data.
Het meetnetwerk van de VID omvat inmiddels meer dan 250 systemen, waarmee van ruim 2000 kilometer rijbaan informatie wordt ingewonnen. Het hele jaar door worden de unieke Bluetooth-adressen van voorbijrijdend verkeer gescand. Daardoor heeft de VID, volgens directeur Patrick Potgraven, informatie over zo’n 30 tot 35 procent van het verkeer op het meetsysteem.
Auteur: Jacques Lorsheijd
Het hele jaar door worden unieke Bluetooth-adressen van voorbijrijdend verkeer gescand (foto: VID)
Reactie plaatsen •