Universiteit Eindhoven brengt eigen innovaties op campus in praktijk
De TU Eindhoven (TU/e) neemt duurzame laadpalen in gebruik, waar elektrische rijders hun auto kunnen opladen. Bijzonder hieraan is dat de energie die verbruikt wordt bij de laadpalen, via zonne-energie wordt teruggegeven aan het net. De TU/e is daarmee de eerste Nederlandse campus met duurzame laadpalen.
Het verbruik van de laadstations wordt gecompenseerd met zonne-energie dankzij zonnepanelen op het dak. Deze zonne-energie (PV-)installatie van 65 m2 compenseert op jaarbasis de laadenergie bij gemiddeld gebruik van de palen. Een gemiddelde elektrische auto verbruikt ongeveer 1 kWh per 7 kilometer. E-rijders betalen per kWh ongeveer 24 eurocent, hetzelfde tarief als consumenten thuis voor elektriciteit betalen.
Laadstatus checken op presentatieschermen
Elke laadpaal is aangesloten op een Energy Overview Tool die aangeeft hoeveel energie er is opgewekt en geleverd. Gebruikers van de laadpalen kunnen op diverse presentatieschermen in TU/e-gebouwen zien dat hun auto geladen wordt. De duurzame laadpalen, PV-installatie en de Energy Overview Tool zijn geleverd door Cohere Energy Solutions, een start-up bedrijf van de TU/e en hun partner EV-Box.
Aantal elektrische auto’s neemt toe
Het aantal elektrische auto’s van medewerkers en bezoekers is groeiende en ook studenten gaan meer elektrisch rijden. Diverse vaste leveranciers van de TU/e rijden al elektrisch. De verwachting voor 2020 is dat er tussen de 200 en 300 elektrische voertuigen op de TU/e-campus rijden. De vraag naar oplaadfaciliteiten neemt daarmee toe.
Smart Mobility
Binnen de TU/E werken ongeveer 230 onderzoekers van verschillende onderzoeksgroepen aan schone, efficiënte en slimme voertuigtechnologie, logistieke systemen en verkeerssystemen. Doelen zijn onder meer het minimaliseren van uitstoot, files en ongevallen. Voorbeelden van recente ontwikkelingen aan de TU/e zijn intelligente auto's die met elkaar communiceren en zo files voorkomen, lichtere accu's voor elektrische auto's, zuinigere en schonere dieselmotoren, en optimale planningsmodellen voor goederenvervoer.
Auteur: Julia Breeuwsma
Laadpalen bij TU Eindhoven
Reactie plaatsen •